Stora Ensos hållbarhetsrapport rankad som bäst i Finland

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2019-11-15 kl. 11.00 EET

Stora Ensos hållbarhetsrapport 2018 har utsetts till Finlands bästa i en tävling anordnad av en grupp oberoende expertorganisationer.

Stora Ensos hållbarhetsrapport har vunnit pris som Finlands bästa hållbarhetsrapport. Rapporten fick särskilt erkännande för stark extern förklaringsgrad och sättet att beskriva risker och möjligheter. Rapporten berömdes också för beskrivningen av hur koncernens strategi bidrar till en framtid med låga koldioxidutsläpp.

– Vi är stolta över att våra satsningar inom transparent rapportering uppmärksammas. Vår rapport återspeglar vårt kontinuerliga fokus på ämnen som innebär positiva effekter för samhället, samt tar upp våra långsiktiga möjligheter och utmaningar, säger Noel Morrin, EVP Sustainability på Stora Enso.

–En bra rapport måste vara informativ med ett innehåll som är lätt att ta till sig, men den ska även vara enkel att använda och hela tiden utvecklas. Som ett hållbarhetsdrivet företag värderar vi det här erkännandet mycket högt, säger Ulrika Lilja, Kommunikationsdirektör på Stora Enso.

Stora Ensos årsredovisning 2018 består av delarna Strategy, Financials, Sustainability och Governance. Alla delar av årsredovisningen finns på storaenso.com/annualreport.

Den årliga genomgången av hållbarhetsrapporter har anordnats sedan 1996 och gjordes detta året i samarbete med Aalto-universitetet, Climate Leadership Coalition, Finland’s Sustainable Investment Forum (Finsif), Hanken, Nasdaq, Suomen Tilintarkastajat ry (Finlands revisorer), Association for Environmental Management, Finlands miljödepartement samt CSR-nätverket FIBS. I år utvärderades totalt 47 hållbarhetsrapporter från olika organisationer.

För ytterligare information, kontakta:

Carl Norell
Chef för kommunikation och medierelationer
tel. +46 72 2 410 349

Som en del i bioekonomin är Stora Enso en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2018 uppgick omsättningen till 10,5 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Chef för kommunikation och medierelationer