Stora Ensos svenska bruk börjar använda Lean Energy

Representanter från alla sex svenska bruk inom Stora Enso deltar nu i ett utbildningsprogram om Lean Energy, som arrangeras av Chalmers Professional Education. En av deltagarna är Victor Allard, energiingenjör på Fors Bruk utanför Avesta. Det är helt nytt inom Stora Enso att börja använda sig av Lean-metodiken inom energiområdet.

Victor Allard, 27 år, började jobba på Fors Bruk i juni ifjol. Han har läst till civilingenjör med energiteknisk inriktning vid Linköpings universitet.
”Jag trivs väldigt bra på Fors Bruk. Det är ett omväxlande och roligt jobb. Det finns mycket att göra. Vi har stora möjligheter att påverka brukets energiprestanda. Det är viktigt och har stor betydelse både för vår omvärld och också för brukets konkurrenskraft”, berättar Victor Allard.

Pågår till mars
Utbildningsprogrammet om Lean Energy utgörs av fem tvådagarsträffar med föreläsningar, litteraturseminarier och praktiska övningar. Mellan träffarna arbetar deltagarna med hemuppgifter som presenteras löpande samt i sin helhet vid den avslutande träffen i mars. Alla svenska Stora Enso-bruk har representanter med på utbildningen. Totalt är det 11 personer från Stora Enso som deltar i denna utbildningssatsning.

Nya arbetssätt & bra nätverk
Victor Allard är positiv till Lean Energy-utbildningen, som ger honom nya arbetssätt och ett bra nätverk. ”Det är en intressant utbildning. Den ger mig nya infallsvinklar och synsätt på energifrågorna. Dessutom får jag ett bra nätverk inom Stora Enso, vilket är värdefullt att ha med sig i mitt dagliga arbete", säger Victor Allard.

Hitta energislöserierna
Att identifiera vad som är värdeskapande är en viktig del i utbildningen. Det gäller att lära sig hur energin används och att sedan kunna optimera användningen. ”Det finns många motorer i vår tillverkningsprocess som drar mycket energi. Genom utbildningen har jag fått bra verktyg för att hitta energislöserierna och dess orsaker. Även en liten detalj kan ha stor åverkan på energianvändningen”, säger Victor Allard.

Stärker samarbetet
Inom Stora Enso finns ett stort fokus på energifrågor. Alla svenska bruk är certifierade enligt ISO 50001, Energy Management System. Initiativtagare från Stora Enso till utbildningssatsningen är Mats Marcus, energieffektiviseringschef och AnnaKarin Djupenström, verksamhetsutvecklingschef.

”Vi har en energiintensiv verksamhet. Det sker kontinuerligt förbättringar inom energiområdet, men det är en ständig kamp för att vi hela tiden ska bli ännu mer energieffektiva. Denna utbildningsinsats är en av åtgärderna som görs för att förbättra vårt energieffektiviseringsarbete ytterligare. Vi är duktiga på att titta på våra maskiner och annan teknik när det gäller att få ner energiförbrukningen genom att bygga om eller köpa nytt. Vi behöver dock lära oss nya metoder, verktyg och synsätt för att betrakta och angripa vårt energiberoende. Det är helt nytt för oss att börja använda Lean-metodiken inom energiområdet, den har tidigare enbart använts inom våra produktionsprocesser, säger Mats Marcus.

”Vi räknar med att se många positiva effekter av denna utbildningssatsning. Förutom att utbildningen ger oss nya kunskaper så ger den oss möjligheten att stärka vårt samarbete inom företaget i energifrågorna. Att vi har en samsyn och ett nära samarbete i energifrågorna är en förutsättning om vi ska få ett riktigt bra genomslag och effekt i arbetet”, säger AnnaKarin Djupenström.

BILDTEXTER:
Victor Allard, energiingenjör på Fors Bruk är en av deltagarna i Lean-utbildningen.
Mats Marcus, energieffektiviseringschef och AnnaKarin Djupenström, verksamhetsutvecklingschef är initiativtagarna från Stora Enso till utbildningssatsningen på Lean Energy.

FOTO:
STORA ENSO

FÖR MER INFORMATION:
Sara Kvarfordh, Regional Communication Manager, Stora Enso Consumer Board, 070-234 45 90

Lean

Lean är en metod för verksamhetsutveckling. Fokus är att skapa maximalt kundvärde av de resurser man har. Lean handlar om att reducera slöseri och fokusera på det som är värdeskapande i en verksamhet.

Deltagare i Lean Energy-utbildningen från Stora Enso:
Victor Allard, Fors Bruk
Anders Jons, Kvarnsvedens Bruk
Torbjörn Holten, Kvarnsvedens Bruk
Dan Johansson, Skoghalls Bruk
Tomas Gustafsson, Skoghalls Bruk
Madeleine Höglund-Persson, Skutskärs Bruk
Martin Malmqvist, Hylte Bruk
Per-Arne Olsson, Nymölla Bruk
Torbjörn Harrysson, Nymölla Bruk
AnnaKarin Djupenström, Stora Enso AB
Mats Marcus, Stora Enso AB

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR.

Fors Bruk är en världsledande tillverkare av: förpackningskartong för livsmedel och läkemedel, grafisk kartong för bokomslag och vykort samt cigarettkartong. Det finns 530 medarbetare på bruket. Produktionskapaciteten är 400 000 ton kartong per år.  Omsättningen uppgår till 530 miljoner EUR.

Taggar:

Citat

Det är en intressant utbildning. Den ger mig nya infallsvinklar och synsätt på energifrågorna. Dessutom får jag ett bra nätverk inom Stora Enso, vilket är värdefullt att ha med sig i mitt dagliga arbete.
Victor Allard, energiingenjör, Stora Enso Fors Bruk