Stora Ensos traineeprogram gav Frida Pettersson en kanonstart i karriären

”Det roligaste och samtidigt det mest utmanade jag gjort”, så summerar Frida Pettersson, 27 år, sina senaste 18 månader som trainee på Stora Enso Fors Bruk i Avesta. Till hösten är det uppstart för en ny omgång av det populära traineeprogrammet. Alla som vill anta utmaningen som detta program innebär uppmanas att snabbt vässa sin ansökan, för redan 28 februari är sista ansökningsdagen.

Frida Pettersson hade ett brinnande teknikintresse och en civilingenjörsexamen från Chalmers Tekniska Högskola med sig i bagaget när hon sökte sig till Stora Ensos globala traineeprogram.
”Stora Ensos verksamhet kändes spännande. Jag ville jobba i ett företag vars verksamhet bygger på långsiktig hållbarhet”, berättar Frida Pettersson när hon tänker tillbaka på varför hon sökte sig till Stora Enso.

Både lokalt och globalt perspektiv
Frida Pettersson lyckades ta sig hela vägen genom intervjuer och tester för att slutligen få en av de åtråvärda traineeplatserna. Det var 22 traineer som antogs till programmet och som fick en fast tjänst vid någon av Stora Ensos enheter runt om i världen.
”Min hemmabas blev som utvecklingsingenjör på Fors Bruk utanför Avesta. Jag är väldigt glad över att jag fick möjligheten att börja min karriär på ett bruk. På så sätt lär jag känna företagets kärna och får mycket praktisk erfarenhet.  Att jobba på ett bruk i en internationell koncern som Stora Enso gör dessutom att jag får lite av båda världarna – både det lokala och det globala perspektivet”, säger Frida Pettersson.

Intensivt och utmanade
Traineeprogrammet är intensivt och utmanade. Deltagarna varvar teori och praktik och får möjligheten att uppleva många delar av företagets globala verksamhet.
”Jag har jobbat med projekt i både Kina och Laos. Det är värdefull erfarenhet att ha fått möjligheten att jobba internationellt”, säger Frida Pettersson.

Blivit modigare
Dessutom har traineerna fått träffa Stora Ensos ledning och delta i utbildningar på bl a topprankade affärsskolan Institute for Management Development i Schweiz. Det har varit stort fokus på ledarskap och personlig utveckling genom hela programmet.
”Tack vare traineeprogrammet har jag blivit modigare. Det har varit flera projekt under programmet som varit utanför min bekvämlighetszon. Dessa projekt har lärt mig mycket, framförallt om vikten av att våga agera”, berättar Frida Pettersson.

Förändringsledare på bruket
Nu jobbar Frida som förändringsledare på Fors Bruk. Ett arbete som innebär att hon är ansvarig för att införa ett helt nytt och effektivare arbetssätt inom produktions- och underhållsorganisationerna på bruket.
”Det är ett ansvarsfullt och utvecklande jobb. Jag trivs väldigt bra. Stora Enso är ett företag i omvandling. Vi går från att ha varit ett traditionellt skogsföretag till ett tillväxtföretag inom förnybara material. Det är utvecklande och lärorikt att få vara en del i denna omvandling”, säger Frida Pettersson.

Traineeprogrammet ger deltagarna goda kunskaper om flera av företagets verksamheter och ett värdefullt nätverk i företaget. Frida Pettersson är ett lysande exempel på att man snabbt kan få ansvarsfulla och utmanade uppdrag direkt efter avslutat traineeprogram.

Nytt traineeprogram startar i augusti
I augusti i år är det dags för nästa omgång av Stora Ensos traineeprogram. Det finns totalt 30 traineeplatser runt om i världen. I Sverige erbjuds det 10 platser. På Fors Bruk i Avesta kommer det finnas en plats som underhållsingenjör inom Automation.
”Jag kan verkligen rekommendera Stora Ensos traineeprogram. Se det som en chans i livet att anta en stor utmaning i en industri i förändring som dessutom ger internationell erfarenhet. Traineeprogrammet är en väldigt bra start på yrkeskarriären”, summerar Frida Pettersson.

BILDTEXTER
Frida Pettersson kan verkligen rekommendera Stora Ensos traineeprogram. Det gav henne en kanonstart i yrkeskarriären.

FOTO:
STORA ENSO

FÖR MER INFORMATION:
Sara Kvarfordh, Regional Communication Manager, Stora Enso Consumer Board, 070-234 45 90

____________________________________________________

KORTA FAKTA OM STORA ENSOS GLOBALA TRAINEEPROGRAM
Uppstart: augusti 2015
Längd: 1,5 år
Sista ansökningsdag: 28 februari
För mer information: www.growatstoraenso.com

Stora Enso  är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och vår omsättning 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR.

Fors Bruk  är en världsledande tillverkare av: förpackningskartong för livsmedel och läkemedel, grafisk kartong för bokomslag och vykort samt cigarettkartong. Det finns 530 medarbetare på bruket. Produktionskapaciteten är 400 000 ton kartong per år.  Omsättningen uppgår till 530 miljoner EUR.

Taggar:

Citat

Jag kan verkligen rekommendera Stora Ensos traineeprogram. Se det som en chans i livet att anta en stor utmaning i en industri i förändring som dessutom ger en internationell erfarenhet. Traineeprogrammet är en väldigt bra start på yrkeskarriären.
Frida Pettersson, fd Trainee och numera Förändringsledare, Stora Enso Fors Bruk