Förslag av aktieägarnas nomineringsråd till Stora Enso Oyj:s årstämma 2020

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2020-01-15 kl. 13.00 EET

Aktieägarnas nomineringsråd, som har tillsatts av Stora Enso’s bolagsstämma, föreslår för årsstämman som hålls den 19 mars 2020 att antalet styrelseledamöter i bolaget ska vara nio (9).

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår att de nuvarande styrelsemedlemmarna
Jorma Eloranta, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikko Helander, Christiane Kuehne, Antti Mäkinen, Richard Nilsson och Hans Stråberg, återväljs för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma och att Håkan Buskhe väljs till ny ledamot av styrelsen för samma mandatperiod.

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår att Jorma Eloranta väljs till ordförande och Hans Stråberg till vice ordförande för styrelsen.

Göran Sandberg har meddelat att han inte är tillgänglig för omval till styrelsen.

“Göran Sandberg har sedan år 2017 varit en värdefull medlem av Stora Ensos styrelse. Göran har sedan han valdes till medlem av styrelsen fungerat som medlem av styrelsens kommitté för hållbarhets- och och etikfrågor och verkat för dess arbete. Jag vill varmt tacka Göran för hans värdefulla arbete för Stora Enso”, säger Stora Ensos styrelseordförande och medlem av aktieägarnas nomineringsråd, Jorma Eloranta.

Håkan Buskhe, teknologie magister, Tekn., född 1963, svensk medborgare, har en gedigen operativ erfarenhet inom industrin och stark erfarenhet av företagsledning efter att ha fungerat som verkställande direktör för flera ledande svenska bolag. Buskhe tillträder den 12 februari 2020 som verkställande direktör för FAM AB.  Innan sin nuvarande position fungerade Buskhe som verkställande direktör för SAAB AB (2010–2019) och E.ON Nordic (2008–2010). Tidigare arbetserfarenhet omfattar därtill ledande roller på E.ON Sweden (2006–2008), posten som verkställande direktör för logistikbolaget Schenker North (2001–2006) samt flera poster inom Storel AB (1998–2001), Carlsberg A/S (1994–1998) och Scansped AB (1988–1994). Buskhe har vidare fungerat som styrelsemedlem i flera venturekapital bolag. Han är oberoende av bolaget men inte av dess betydande aktieägare på grund av sin kommande position som verkställande direktör för FAM AB. Buskhe äger för närvarande inga aktier i Stora Enso.

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår för stämman att de årliga arvodena för styrelsens ordförande, vice ordförande och styrelsens ledamöter höjs med cirka 2,5–3 procent och utbetalas enligt följande:

Ordförande 197 000 EUR (2019: 192 000)
Vice ordförande 112 000 EUR (2019: 109 000)
Ledamöter 76 000 EUR (2019: 74 000)

Aktieägarnas nomineringsråd föreslår även att styrelseledamöternas årliga arvode erläggs så att 40 % betalas genom att för styrelseledamöternas räkning förvärva Stora Ensos R-aktier på marknaden till det pris som bildas i offentlig handel och att resterande summa av årliga arvodet erläggs kontant. Aktierna förvärvas inom loppet av två veckor från och med offentliggörandet av bolagets delårsrapport för perioden 1 januari 2020–31 mars 2020 eller snarast möjligt i enlighet med tillämplig lagstiftning. Bolaget står för alla kostnader och eventuell överlåtelseskatt i anknytning till förvärvet av aktier.

Därtill föreslår aktieägarnas nomineringsråd att det årliga arvodet till ledamöterna av finans- och revisionskommittén, ersättningskommittén och kommittén för hållbarhets- och etikfrågor höjs med cirka 2,5–3 procent och utbetalas enligt följande:

Finans- och revisionskommittén

Ordförande 21 200 EUR (2019: 20 600)
Ledamöter 14 800 EUR (2019: 14 400)

Ersättningskommittén

Ordförande 10 600 EUR (2019: 10 300)
Ledamöter 6 400 EUR (2019: 6 200)

Kommittén för hållbarhets- och etikfrågor

Ordförande 10 600 EUR (2019: 10 300)
Ledamöter 6 400 EUR (2019: 6 200)

Aktieägarnas nomineringsråd bestod år 2019–2020 av fyra ledamöter: Jorma Eloranta (styrelsens ordförande), Hans Stråberg (styrelsens vice ordförande) och två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna, Harri Sailas (Solidium Oy) och Marcus Wallenberg (FAM AB). Marcus Wallenberg valdes till ordförande för aktieägarnas nomineringsråd.

Den främsta uppgiften för aktieägarnas nomineringsråd har varit att förbereda förslag för årsstämman 2020 angående styrelseledamöter och deras ersättningar. Aktieägarnas nomineringsråd har under arbetsperioden 2019–2020 sammanträtt fem (5) gånger och samtliga medlemmar har deltagit vid varje möte.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef Stora Enso Sverige
+46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen
SVP, Investor Relations
tel. +358 40 763 8767

Som en del i bioekonomin är Stora Enso en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2018 uppgick omsättningen till 10,5 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
Presschef Stora Enso Sverige