• Stora Enso Oyj/

Stora Enso: Tillkännagivande med hänvisning till kapitel 2, paragraf 10 i den finska värdepappersmarknadslagen

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-05-06 kl 16.15 EET

Stora Enso Oyj informerades den 6 maj 2011 om att efter en indragning av aktier som lånats ut av Norges Bank har Norges Bank nu ett aktieinnehav och antal aktier i bolaget som överstiger 5 % av aktiekapitalet per den 5 maj 2011.

Med hänvisning till kapitel 2, paragraf 10 i den finska värdepappersmarknadslagen rapporterar Stora Enso Oyj att Norges Bank har ett innehav per den 5 maj 2011 enligt följande:

Norges Bank Antal R-aktier Antal röster % av aktier  % av röster
  40 754 633 4 075 463 5,16 1,71

Innehavet för Norges Bank har beräknats på det aktiekapital som var registrerat den 5 maj 2011.

För ytterligare information, v g kontakta:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 26 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.