Stora Enso avyttrar Uetersen bruk

STORA ENSO ABP BÖRSMEDDELANDE 13 december 2014 kl 13.00 EET

Stora Enso har tecknat avtal om att avyttra Uetersen bruk i Tyskland som tillverkar specialpapper och bestruket finpapper. Köpare är ett företag som huvudsakligen ägs av private equity-fonden Perusa Partners Fund 2. Den kontanta ersättningen från försäljningen av aktierna uppgår till cirka 7 MEUR beroende på sedvanliga justeringar på avslutsdagen. Förlusten från avyttringen blir cirka 30 MEUR, vilket kommer att redovisas som en engångspost i Stora Ensos resultat för fjärde kvartalet 2014. Transaktionen är i linje med företagets strategiska omvandling till ett kundinriktat företag för förnybara råvaror. Transaktionen beräknas vara slutförd under första kvartalet 2015 och förutsätter myndigheternas godkännande.

Transaktionen kommer att förbättra Stora Ensos operativa rörelseresultat och kassaflöde från och med andra kvartalet 2015. Baserat på 2013 års siffror förväntas avyttringen minska Stora Ensos årsomsättning med 155 MEUR. Den kommer även att minska Stora Ensos årliga produktionskapacitet av papper med ungefär 240 000 ton. Uetersen bruk sysselsätter cirka 400 personer.

Stora Enso fortsätter med produktionen av specialpapper vid Imatra bruk och bestruket finpapper vid Uleåborgs bruk i Finland.

Stora Ensos tidigare försök att avyttra bruket till den österrikiska specialpappersproducenten Brigl & Bergmeister utsades inte på grund av att den tyska konkurrensmyndigheten meddelade att den hade för avsikt att inte tillåta den föreslagna transaktionen.

Om Perusa
Private equity-fonden Perusa Partners Fund 2, som biträds av Perusa GmbH i München, riktar sig till företag i speciella situationer. Perusa GmbH bildades 2007. Teamet investerar i medelstora företag eller affärsenheter i större bolag, främst i tysktalande länder och i Norden, med målet att aktivt följa dem genom en övergångsfas tills de når sin fulla entreprenörspotential. www.perusa.de

För mer information, kontakta:
Ulrika Lilja, EVP Global Communications, tel. +46 72 221 9228
Ulla Paajanen-Sainio, SVP Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 29 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2013 uppgick till 10,6 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.

För mer information, kontakta:

Ulrika Lilja
EVP Global Communications