Stora Enso emitterar ett sjuårigt obligationslån på 500 MEUR

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2012-02-29 kl 17.15 EET

Stora Enso har idag emitterat ett sjuårigt obligationslån på 500 MEUR under sitt EMTN (Euro Medium Term Note)-program. Det nya obligationslånet löper med en fast ränta på 5,5 % och förfaller i mars 2019. Emissionskursen var 99,824, vilket motsvarar en ränta på 5,531 % och Euro Mid-swaps + 362,5 räntepunkter. Lånet har inga finansiella villkor.

”Vi har en stark likviditet och tillträde till olika finansieringsmarknader. Vi emitterade obligationslånet och aviserade det offentliga uppköpserbjudandet för obligationslånet som förfaller 2014 för att kunna tillvarata de goda villkoren på kreditmarknaden och förlänga vår förfalloprofil”, säger Jyrki Tammivuori, SVP, Group Treasurer.

Emissionen och det offentliga uppköpserbjudandet genomförs gemensamt av Citigroup, Deutsche Bank, Goldman Sachs och SEB. Det nya obligationslånet kommer att noteras på Luxemburgbörsen. De likvida medlen från transaktionen ska användas till allmänna koncernövergripande ändamål, däribland refinansiering av det obligationslån som förfaller 2014.

För ytterligare information, v g kontakta:
Kaarlo Höysniemi, VP, Group Treasury, tel. +358 2046 21037
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel +358 2046 21242

Tidigare börsmeddelande om Stora Ensos sjuåriga obligationslån och det offentliga uppköpserbjudandet av obligationslånet som förfallet 2014 finns på www.storaenso.com/press
- 29 februari 2012: Stora Enso emitterar ett sjuårigt obligationslån och aviserar ett offentligt uppköpserbjudande för obligationslånet som förfaller 2014

Stora Enso är den globala nytänkaren inom biomaterial, papper, förpackningar och träprodukter. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.