Stora Enso investerar för att ytterligare öka sin konkurrenskraft inom Consumer Board och Biomaterials

Stora Enso investerar totalt cirka 63 MEUR för att ytterligare förbättra konkurrenskraften inom strategiska tillväxtområden i Sverige och Kina för divisionerna Consumer Board och Biomaterials.

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2016-03-01 kl. 09.00 EET

Stora Enso kommer att investera 31 MEUR i en ny tillverkningsenhet för barriärskikt i polyetylen (PE) vid det nya konsumentkartongbruket i Beihai i Kina. Beihai-bruket beräknas, som tidigare meddelats, komma i drift under andra kvartalet 2016. Investeringen förstärker Stora Ensos strategi för lönsam tillväxt samt stödjer konkurrenskraften genom att möjliggöra korta ledtider och fullständig kvalitetskontroll av PE-belagd livsmedelskartong. Den nya anläggningen beräknas stå färdig i mitten av 2017.

Stora Enso investerar även 16 MEUR i en ny kemikalieanläggning på konsumentkartongbruket i Skoghall i Sverige för att ytterligare förbättra miljöprestandan. Investeringen beräknas vara genomförd i slutet av 2017.

Inom divisionen Biomaterials investerar Stora Enso 16 MEUR för att förbättra miljöprestanda genom att minska svavelutsläppen från Skutskärs bruk i Sverige. Investeringen beräknas vara genomförd i slutet av 2017.

Investeringarna kommer att ytterligare bidra till Stora Ensos omvandling till ett globalt tillväxtföretag inom förnybara material. Av dessa investeringar ingår 31 MEUR i koncernens beräknade investeringskostnad för 2016, vilken som tidigare meddelats totalt uppgår till 680−720 MEUR.

För ytterligare information, kontakta:

Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 1046 71709

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen 2015 uppgick till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

Carl Norell
SVP, Press Sverige