Stora Enso och Volvo Cars inviger ledning för förnybar energi

Samarbetet gör att Volvo Car Gent kan minska sina koldioxidutsläpp med mer än 40 procent.

Den 18 november 2016 öppnade Stora Enso och Volvo Cars officiellt en ny hetvattenledning mellan sina anläggningar i Gent i Belgien. Den fyra kilometer långa ledningen kommer att ta hetvatten som värmts upp med hjälp av förnybar energi från Stora Ensos pappersbruk, till Volvos fabrik där det kommer att användas för uppvärmning av lackeringsverkstäder och andra byggnader. Den årliga minskningen av koldioxidutsläpp motsvarar uppvärmning av 5 000 hushåll.

Bart Tommelein, energiminister i den flamländska regeringen, invigde ledningen genom att öppna ventilerna tillsammans med Eric Van Landeghem, vd för Volvo Car Gent, och Chris De Hollander, vd för Stora Ensos pappersbruk i Langerbrugge.

Tack vare ledningen kommer Volvo Cars att använda betydligt mindre mängd fossila bränslen för uppvärmning – samtidigt som fabrikens koldioxidutsläpp och energikostnader minskas. I och med detta projekt kommer utsläppen att minska med uppskattningsvis 15 000 ton koldioxid per år, vilket innebär en reducering av Gent-fabrikens totala koldioxidutsläpp med över 40 procent.

Volvo Car-koncernen har en uttalad ambition att vara ledande när det gäller att ha en verksamhet som är klimatneutral och energieffektiv. Samarbetsprojektet med Stora Enso gör att man kommer ett stort steg närmare företagets mål att minska koldioxidutsläppen i Europa med 24 procent.

Stora Enso har förbundit sig att minska sin användning av fossila bränslen och komma så nära noll som är tekniskt och ekonomiskt möjligt under den kommande tioårsperioden. Samarbetet med Volvo är ett exempel på samarbetsinitiativ som Stora Enso tar för att bekämpa den globala uppvärmningen. Tolv av Stora Ensos anläggningar är i dag kopplade till lokala uppvärmningssystem som i stor grad minskar användningen av olja och andra fossila bränslen på dessa platser. Projektet i Belgien initierades 2014.

– Vi är oerhört glada över att kunna minska koldioxidutsläpp och energikostnader i linje med våra ansträngningar att förbättra vår interna effektivitet och arbeta för hållbarhet, både i bilarna vi tillverkar och i våra produktionsprocesser, säger Eric Van Landeghem, vd för Volvo Car Gent.

– Byggandet av ett system för industriell uppvärmning som ligger utanför våra lokaler och leverans av extern förnybar energi till Volvo Car Gent ger en ökad energieffektivitet som är bra för miljön och gör att våra tillgångar utnyttjas bättre, säger Chris De Hollander, vd för Stora Ensos Langerbrugge-bruk.

Stora Ensos pappersbruk i Langerbrugge producerar 550 000 ton tidnings- och journalpapper per år, med enbart returpapper som råvara.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP, Press Sverige, tel. +46 722 410 349

Bilaga: Faktablad

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
SVP, Press Sverige