Stora Enso publicerar sin årsredovisning för 2021

STORA ENSO OYJ BOKSLUT OCH VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2022-02-10 kl. 9:30 EET

Stora Ensos årsredovisning 2021 finns på storaenso.com/annualreport.

För 2021 publicerar Stora Enso en årsredovisning som omfattar rapportering om bolagets: strategi, bokslut, hållbarhetsarbete, bolagsstyrning och ersättningar.
I årsredovisningen förklaras framstegen inom företagets strategiska fokusområden under 2021, samt hur vi skapar värde som ett företag inom förnybara material. Stora Enso tillhandahåller rapportering om möjligheter och risker inom hållbarhet för både företaget och samhället i stort. Klimatförändring, biologisk mångfald och den cirkulära ekonomin framhävs i strategiavsnittet som avgörande områden för utförande av företagets långsiktiga affärsstrategi. Stora Ensos påverkan på miljö och samhälle behandlas i avsnitten om strategi och hållbarhet.

Bokslutsdelen består av styrelsens förvaltningsberättelse, koncernens bokslut, ett avsnitt om Stora Enso på kapitalmarknaderna och som skattebetalare, samt rapporter om bolagsstyrning och ersättningar. Översättningar till finska samt svenska av det officiella reviderade bokslutet finns tillgängliga på storaenso.com/annualreport.

Stora Ensos årsredovisning publiceras i enlighet med rapporteringskraven i European Single Electronic Format (ESEF). Formatet för rapporten är Extensible Hypertext Markup Language (xHTML). I enlighet med kraven i ESEF har själva bokslutsrapporten försetts med XBRL-taggar. Revisionsföretaget PricewaterhouseCoopers Oy har i enlighet med riktlinjerna i ISAE 3000 (reviderad) lämnat en finskspråkig ”Independent Auditor’s Reasonable Assurance Report” för Stora Ensos ESEF-bokslut. ESEF-filerna bifogas till detta pressmeddelande och finns även på storaenso.com/annualreport.

Stora Enso rapporterar även i enlighet med SASB’s (Sustainability Accounting Standards) for Forest Management and Pulp & Paper Products. De specifika standardindikatorerna finns tillgängliga i SASB Content Index, med hänvisningar till Stora Ensos årsredovisning.

Observera att det inte finns några tryckta exemplar av årsredovisningen att beställa. Kontakta group.communications@storaenso.com vid frågor om tryckta exemplar.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige
tel. +46 72 241 0349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
tel. +46 70 210 7691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Stora Enso har cirka 22 000 medarbetare och 2021 uppgick omsättningen till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige