Stora Enso sluter teknologiavtal med Rennovia för utveckling av biobaserade kemikalier

Stora Enso och specialkemikalieföretaget Rennovia Inc. har slutit ett kombinerat utvecklings- och licensavtal om att tillsammans utveckla biobaserade kemikalier.

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 2016-05-10 kl. 18.00 EET

I enlighet med avtalet kommer de två företagen att samarbeta för att utveckla processer för biobaserade kemikalier som är av intresse för Stora Enso, genom att tillämpa Rennovias expertis inom processutveckling och identifiering av katalysatorer. Rennovia fokuserar på att utveckla teknologi för nya katalysatorer och processer för kostnadseffektiv kemikalieproduktion av förnybara råmaterial.

Avtalet är ett naturligt steg i Stora Ensos omvandling till ett företag inom förnybara material som riktar in sig på nya marknader och utvecklar nya produkter.

– Avtalet kommer att skynda på en del av den utveckling som Stora Enso jobbar på och ger oss en bra grund för att fortsätta bygga upp ett utbud av hållbara biobaserade lösningar för våra kunder. Vi ser fram emot att samarbeta med Rennovia, säger Juan Carlos Bueno, Executive Vice President för Stora Ensos division Biomaterials.

– Detta avtal visar på de breda användningsmöjligheterna för Rennovias katalysatorteknologier för produktion av biobaserade kemiska produkter. Vi är glada att Stora Enso ser våra katalysator- och processteknologier som en effektiv och kostnadseffektiv grund för att producera biobaserade kemikalier, säger Robert Wedinger, vd och koncernchef för Rennovia.

Om Stora Ensos division Biomaterials

Biomaterials erbjuder olika massakvaliteter för att möta behoven från tillverkare av papper, kartong och mjukpapper. I utbudet ingår även fluff för hygienapplikationer och dissolvingmassa för textilindustrin. Stora Enso Biomaterials uppdrag är att hitta nya, innovativa sätt att optimera värdet som går att utvinna ur träråvaran, samt andra typer av lignocellulosisk biomassa.

Om Rennovia

Rennovia är ett företag som utvecklar kemiska processteknologier med fokus på att skapa nya processer för kostnadseffektiv handelsvaru- och specialkemikalieproduktion av förnybara råmaterial. För ytterligare information kan du besöka www.rennovia.com eller skicka e-post till info@rennovia.com.

För ytterligare information, kontakta:

Juan Carlos Bueno, EVP, Stora Ensos division Biomaterials, tel. +55 11 3065 5223

Kirsi Seppäläinen, Head of Communications, Stora Ensos division Biomaterials, tel. +358 400 786659

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomassa, trä och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen uppgick 2015 till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta: