Stora Ensos CEO Jouko Karvinen kommenterar resultatet för tredje kvartalet 2011 publicerat idag

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2011-10-21 kl 13.01 EET

”Vi avslutade det tredje kvartalet som planerat. Våra affärsområden presterade som förväntat, men intressebolagen underpresterade, huvudsakligen på grund av ogynnsamma valutakurseffekter.

I juli gjorde vi bedömningen att den ekonomiska osäkerheten skulle tillta snabbt och att vi skulle behöva planera för alternativa efterfrågescenarier framöver. Vi beskrev de tidiga tecknen på vikande efterfrågan och minskade lager i försäljningskanalerna för Fine Paper och Wood Products. Samtidigt som vi ser en stabilisering till exempel inom bestruket finpapper efter lagerjusteringar står det klart att när vi inleder det fjärde kvartalet måste såväl våra kunder som vi själva minska lagernivåerna. Därför kommer vi att ytterligare trappa upp produktionsbegränsningarna som vi redan ökat betydligt under tredje kvartalet. Om permitteringar planeras kommer de berörda enheterna att omfattas av MBL-förhandlingar.

”Precis som tidigare är våra prioriteringar i en omvärld med snabba svängningar tydliga: att vidta kassaflödesstärkande åtgärder, att försvara våra marginaler genom aktiv kapacitetsstyrning, att minimera antalet underutnyttjade tillgångar genom produktbyten och att fortsätta med kostnadseffektivisering. Den goda nyheten är att vi nu har en starkare ställning än för några år sedan på grund av lägre fasta kostnader. Vi har större flexibilitet genom outsourcing och andra åtgärder som dämpar den negativa resultatpåverkan från minskad efterfrågan. Vi kommer att fortsätta på vår inslagna bana med såväl kostnads- och produktivitetsförbättringar som flexibilitet.

”På längre sikt fortsätter våra aktuella strategiska projekt – massabruket Montes del Plata i Uruguay, maskinen för wellråvara vid Ostrołęka Bruk i Polen och investeringen i korslimmat trä i Österrike – enligt plan. Förvärvet av Inpac slutfördes under tredje kvartalet. Vår starka balansräkning och likviditet ger oss en solid plattform för att fortsätta bygga vår framtid i utvalda tillväxtområden.”

För ytterligare information, v g kontakta:
Jouko Karvinen, CEO, tel +358 2046 21410
Lauri Peltola, Head of Communications and Global Responsibility, tel +358 2046 21380
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren i förpacknings-, pappers- och träproduktsindustrin. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2010 uppgick till 10,3 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.