Stora Ensos kapitalmarknadsdag: stabilt resultat, intensifierat transformationsarbete

I dag arrangerar Stora Enso sin kapitalmarknadsdag i London. Fokus ligger på strategi, resultat samt verksamheten inom biomaterial och träprodukter.

Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström: Stora Ensos resursomvandling är nästan slutförd och vi fokuserar nu på försäljning och innovation. Vi har nyligen framgångsrikt genomfört flera stora investeringar och minskar nu gradvis våra investeringskostnader (exkl. investeringar i biologiska tillgångar) till avskrivningsnivå. För 2017 uppskattas investeringskostnaderna ligga på 600–650 MEUR, inklusive 100 MEUR i biologiska tillgångar.

Vårt konsumentkartongbruk i Beihai i Kina driftsattes i maj 2016 och inkörningen går snabbare än beräknat. Vi räknar med att EBITDA ska nå break-even under första kvartalet 2018. Vårt kraftlinerbruk i Varkaus i Finland driftsattes i oktober 2015 och EBITDA nådde break-even under tredje kvartalet 2016. Vi räknar med att EBIT ska nå break-even under andra kvartalet 2017.

I en majoritet av våra verksamheter är målet att växa och omsättningen i våra tillväxtgrenar –Consumer Board, Packaging Solutions, Biomaterials och Wood Products – ökar stadigt. För divisionen Paper är strategin att maximera kassaflödet, och för närvarande är det betydligt över det långsiktiga målet. Alla divisioner bidrar till kassaflödet, vilket i sin tur främjar vår omvandling till ett företag inom förnybara material. Vi har en stark balansräkning och har kunnat behålla utdelningen på en stabil nivå även under omvandlingsperioden.

Under kapitalmarknadsdagen i dag koncentrerar vi oss på två av våra tillväxtgrenar. Divisionen Biomaterials fokuserar på att stärka sin befintliga massaverksamhet. Efterfrågan på massa fortsätter att stiga, särskilt inom de segment som Stora Enso valt att satsa på. Stora Enso skapar också nya plattformar för tillväxt med investeringar i utvinnings- och separeringstekniker för träfibrer. Inom lignin som ersättning för fenoler finns till exempel en stor potential med attraktiva marginaler.

Divisionen Wood Products har omvandlats från en klassisk producent av sågade trävaror till en ledande leverantör av innovativa träbaserade produkter. Som en ledande aktör inom komponenter och system för byggande i trä har vi en bra position för att driva tillväxt.

Livesändningen från Stora Ensos kapitalmarknadsdag börjar klockan 15.00 EET (13.00 brittisk tid). Välkommen att följa presentationen på http://edge.media-server.com/m/p/ddmehd62.

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, tel. +46 72 221 9228

Frågor från investerare:
Ulla Paajanen-Sainio, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta fossilbaserade material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 35 länder och 2015 uppgick omsättningen till 10,0 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Ulrika Lilja
kommunikationsdirektör