Stora Ensos nya utdelningsförslag och datum för årsstämma

STORA ENSO OYJ INSIDERINFORMATION 21 april 2020 vid 8:30 EEST

Stora Enso Oyjs styrelse har ändrat sitt utdelningsförslag

Styrelsen för Stora Enso Oyj har beslutat att sammankalla årsstämman för att hållas den 4 juni 2020. Stora Enso avser genomföra mötet i enlighet med det förslag till en tillfällig lagstiftning som föreslagits av den finska regeringen, vilket skulle möjliggöra att hålla mötet med distansdeltagande under Covid-19-pandemin. Kallelsen till årsstämman offentliggörs så snart det praktiskt sett är möjligt.

På grund av den oväntade situation som orsakats av covid-19-pandemin och dess påverkan på affärvillkoren har styrelsen beslutat att ändra sitt utdelningsförslag till årsstämman och föreslår att en utdelning på 0,15 euro per aktie ska delas ut för år 2019. Utdelningen planeras utbetalas kring den 15 juni 2020. Dessutom föreslås att årsstämman bemyndigar styrelsen att besluta om utdelning upp till maximalt 0,35 euro per aktie enligt eget övervägande i en eller flera utbetalningar i ett senare skede då det är möjligt att göra en mer tillförlitlig uppskattning av effekterna av covid-19-pandemin på Stora Ensos verksamhet och likviditet. Bemyndigandet skulle gälla fram till nästa årsstämma.

Som tidigare meddelats beslöt Stora Enso på grund av utvecklingen av covid-19 pandemin och finska regeringens beslut med anledning därav att ställa in sin årsstämma torsdagen den 19 mars 2020.

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige
tel. +46 72 241 0349

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen
chef för investerarrelationer
tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 30 länder och 2019 uppgick omsättningen till 10,1 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige