Stora Ensos styrelse har beslutat om en andra utdelning på 0,15 euro per aktie för räkenskapsåret 2019

STORA ENSO OYJ INSIDERINFORMATION 2020-12-08 kl. 11.00 EET

Stora Ensos styrelse har beslutat att en andra utdelning på 0,15 euro per aktie ska betalas ut baserat på den fastslagna balansräkningen för 2019. Utdelningen grundar sig på beslutet av Stora Ensos årsstämma den 4 juni 2020. Beslutet om utdelning fattades baserat på uppskattade effekter av Covid-19-pandemin på Stora Ensos verksamhet och likviditet.

Den andra delen av utdelningen betalas ut runt den 17 december 2020 till aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen torsdagen den 10 december 2020 är antecknad antingen i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Oy eller för Euroclear Sweden-registrerade aktier i avstämningsregistret som förs av Euroclear Sweden AB. Euroclear Sweden AB ombesörjer utbetalningen till aktieägare som är registrerade i Euroclear Sweden AB:s avstämningsregister och utbetalningen sker i svenska kronor. Utdelning till innehavare av amerikanska depåbevis (ADR) förmedlas av Citibank N.A. och betalas i US-dollar. Ex-datum för utdelningen är den 9 december 2020.

Stora Enso Oyj:s årsstämma beslutade den 4 juni 2020 om direkt utbetalning av utdelning om 0,15 euro och gav styrelsen befogenhet att vid ett senare tillfälle, enligt eget övervägande, besluta om total utdelning av maximalt 0,35 euro per aktie i en eller flera delutbetalningar. Efter utdelningsbetalningen den 17 december 2020 har Stora Enso Oyj betalat ut totalt 0,30 euro per aktie i utdelning för räkenskapsåret 2019.

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige
tel. +46 72 2 410 349

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen
SVP, Investor Relations
tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 25 000 medarbetare i över 30 länder och 2019 uppgick omsättningen till 10,1 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, v g kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso Sverige