Statsminister Stefan Löfven besökte Stora Enso Gruvöns sågverk

Idag har statsminister Stefan Löfven besökt Stora Enso Gruvöns sågverk i värmländska Grums.

Statsministern fick bland annat en guidad tur i den nya fabriken för korslimmat trä och hade stormöte med medarbetarna, där de fick möjlighet att ställa frågor till statsministern. Dessutom överlämnandes ”Färdplanen för industriellt träbyggande” till statsministern av industrins representant Stora Ensos Sverigechef Per Lyrvall. Färdplanen innehåller konkreta förslag från industrin för ett ökat träbyggande.

”Vi är glada får att visa upp vår nya produktionslinje för korslimmat trä för statsministern och samtidigt vara värdar för industrins överlämnande av färdplanen för industriellt träbyggande. Att bygga i trä har en rad positiva effekter och skapar arbetstillfällen på den svenska landsbygden. Industriellt träbyggande är ett effektivt och hållbart sätt att bygga, som både möter framtidens byggutmaningar och är ett bidrag till att lösa dagens klimatutmaningar”, säger Per Lyrvall, Sverigechef Stora Enso.

Värdar från Stora Enso vid besöket var Sverigechef Per Lyrvall och Joakim Sveder, platschef på Gruvöns sågverk. Deltog vid besöket gjorde även representanter från Sveriges Träbyggnadskansli, TMF (Bransch- och arbetsgivarorganisationen för träförädlande industrin och möbelindustrin i Sverige) och GS-facket (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch).

________________________________________________________________________________________________

Fakta om Stora Ensos produktionslinje för korslimmat trä (CLT) på Gruvöns sågverk
I juli 2017 togs beslutet om att investera en halv miljard kronor i en ny produktionslinje för korslimmat trä (CLT = cross laminated timber) på Gruvöns sågverk i Grums. Stora Enso har sedan tidigare två produktionslinjer för korslimmat trä i Österrike. Produktionslinjen för korslimmat trä på Gruvöns sågverk är världens största och mest moderna produktionslinje för korslimmat trä. Produktionskapaciteten är 100000 m3 per år CLT = motsvarar material till cirka 4500 normalstora lägenheter. Investeringen innebär 60 nya jobb på Gruvöns sågverk = motsvarar 6000 nya jobb i Stockholm. Gruvöns sågverk kommer efter att samtliga rekryteringar är gjorda att ha cirka 170 medarbetare. Produktionslinjen för korslimmat trä på Gruvöns sågverk invigdes i maj 2019.

Stora Enso är Europas största leverantör av träprodukter och har hittills levererat korslimmat trä (CLT) till över 14 000 projekt runt om i världen. Korslimmat trä kan användas till att bygga alltifrån skolor och hotell till kontor och flerfamiljshus på upp till 12 våningar. Materialet är lätt och starkt och kan ersätta betong. Gran är det trädslag som används till CLT-panelerna som är upp till 16 meter långa, 3,5 meter höga och 0,4 meter tjocka.

Foto:
Kjell Andersson

Bildtexter:
*Statsminister Stefan Löfven vid den guidade turen i Stora Ensos nya fabrik för korslimmat trä i värmländska Grums tillsammans med Joakim Sveder, platschef på Gruvöns sågverk.
*Statsminister Stefan Löfven vid den guidade turen i Stora Ensos nya fabrik för korslimmat trä i värmländska Grums tillsammans med Marika Hellberg-Bergkvist, operatör, Gruvöns sågverk.
*Överlämnande av "”Färdplanen för industriellt träbyggande” till statsminister Stefan Löfven. Fr v Madeleine Harby-Samuelsson, statssekreterare till Stefan Löfven, Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso, Susanne Rudenstam, Kanslichef Sveriges Träbyggnadskansliet, Per-Olof Sjöö, ordförande GS-facket (Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch) och David Johnsson, vd TMF (Bransch- och arbetsgivarorganisationen för träförädlande industrin och möbelindustrin i Sverige).
*Gruppbild på statsminister Stefan Löfven tillsammans med medarbetare på Stora Enso Gruvöns sågverk.
*Stora Ensos nya fabrik för korslimmat trä invigdes i maj 2019. Det är en investering på en halvmiljar kronor och som genererar 60 nya arbetstillfälleni Grums.
*CLT-elementen kan vara upp till 16 meter långa, 3,5 meter höga och 0,4 meter tjocka.

För mer information:
Sara Kvarfordh, Kommunikationsansvarig Sverige, Stora Enso, 070-2344590, sara.kvarfordh@storaenso.com

Fakta om Stora Enso:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. För mer information: www.storaenso.com