Stora Enso arrangerar guidade turer i sommar

I sommar har allmänheten möjlighet att besöka fem av Stora Ensos svenska bruk. Det är Hylte bruk i Halland, Kvarnsvedens bruk i Dalarna, Nymölla bruk i Skåne, Skoghalls bruk i Värmland och Skutskärs bruk i Uppland som öppnar upp portarna för allmänheten.

Det är totalt 30-talet guidade turer som Stora Enso arrangerar under sommarmånaderna juni, juli och augusti.

”Vi erbjuder allmänheten inblick i vår moderna, innovativa och hållbara verksamhet. Våra svenska produktionsanläggningar är i princip helt fossilfria idag och vi tillverkar spännande klimatsmarta produkter som kan ersätta fossila material. Ta chansen och besök något av våra bruk i sommar. Det är häftigt att uppleva riktigt storskalig industriproduktion”, säger Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso.

Stora Enso ett av världens ledande företag inom bioekonomin och det största skogsindustriföretaget i Sverige.

De fem svenska bruk som erbjuder guidade turer är:
• Hylte bruk, pappersbruk, Halmstad
• Kvarnsvedens bruk, pappersbruk, Borlänge
• Nymölla bruk, pappersbruk, Kristianstad
• Skoghalls bruk, kartongbruk, Karlstad
• Skutskär bruk, massabruk, Gävle

FAKTA OM DE GUIDADE TURERNA:
Guidningen sker på svenska och turerna tar cirka 2 timmar. Alla turer är gratis, men kräver förbokning.
Länk till mer detaljerad information

FOTO:
STORA ENSO

BILDTEXTER:
*Skoghalls bruk i Värmland är ett av Stora Ensos svenska bruk som arrangerar guidade turer för allmänheten. Kartongmaskin 8 är en av världens största kartongmaskiner för vätskekartong och är med sina 298 meter nästan lika lång som Eiffeltornet i Paris är högt.
*Per Lyrvall, Sverigechef Stora Enso.

FÖR MER INFORMATION:

Sara Kvarfordh, Communications Manager, Media Relations and Public Affairs Sweden, Stora Enso, sara.kvarfordh@storaenso.com , 070-234 45 90

FAKTA OM STORA ENSO:
Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com