Coop först med att lansera StrongPoints hämtskåp för mat i Estland

Report this content

Coop, som är Estlands största dagligvarukedja, är först ut med att lansera hämtskåpslösningar för mat. Skåpen, som har utvecklats av Sverigebaserade shoptech-företaget StrongPoint, har placerats ut runt om i Tallinn. Till skillnad från i Sverige, satsar man på placering utomhus vid så kallade hubbar, det vill säga knutpunkter där många människor rör sig. Hämtskåpsstationerna återfinns längs med några av Tallinns huvudgator, liksom vid bensinstationer.

Estlands största dagligvarukedja Coop tar nu nästa steg i sin e-handelsresa och erbjuder ytterligare ett leveransalternativ för sina kunder genom att placera ut hämtskåpsstationer för mat runt om i Tallinn. Skåpen, som klarar förvaring av såväl frys-, kyl- som rumstempererade varor, har man, till skillnad från i Sverige där hämtskåpsstationerna står i anslutning till dagligvarubutiker, valt att placera utomhus vid så kallade hubbar, platser där det normalt sett rör sig mycket folk. Därtill testar man med att ställa dem vid bensinstationer och har inlett samarbete med två av de ledande bensinbolagen i Estland. Tallinnborna har börjat förstå fördelarna med skåpen och intresset är stort.

– Jag tror verkligen att denna tjänst kommer att förändra dagligvaruhandeln betydligt. Den passar oss här i Estland särskilt väl eftersom vi är relativt vana vid hämtskåpslösningar generellt och det gör det möjligt för oss att nå nya målgrupper för vilka hemleveranser inte passar. Samarbetet med bensinstationerna är särskilt spännande. Vår ambition är att rulla ut detta i stor skala, säger Jaanus Vihand, styrelseordförande för Coop i Estland.

– Vi följer med spänning vad som sker i Tallinn. Här i Sverige har hämtskåp i anslutning till butik blivit en stor framgång. Det borde rimligen finnas ett intresse hos svenska konsumenter att även kunna hämta sina matkassar vid hubbar, till exempel infartsparkeringar och större tågstationer på väg hem från jobbet. Eller, som i Tallinn, på bensinstationer och vid huvudvägar. Det är dessutom ett sätt för dagligvaruhandeln att hålla nere sina leveranskostnader. Så förhoppningsvis är det något vi kommer att kunna se även här inom en snar framtid, säger Sven Calissendorff, VD för StrongPoint i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:

Sven Calissendorff, VD, StrongPoint AB, sven.calissendorff@strongpoint.com, 070 - 682 22 23

StrongPoints mission är att öka dagligvaruhandelns produktivitet genom att erbjuda innovativa och integrerade tekniska lösningar så att handlarna kan uppnå sin fulla potential. StrongPoint, vars huvudkontor ligger i Rælingen, Norge, har cirka 600 anställda i Norge, Sverige, Baltikum, Frankrike, Tyskland, Belgien, Spanien, Ryssland och Malaysia. StrongPoint finns noterat på Oslo Stock Exchange med tickern STRONG. För mer information, vänligen besök www.strongpoint.com

Taggar:

Citat

Jag tror verkligen att denna tjänst kommer att förändra dagligvaruhandeln betydligt. Den passar oss här i Estland särskilt väl eftersom vi är relativt vana vid hämtskåpslösningar generellt och det gör det möjligt för oss att nå nya målgrupper för vilka hemleveranser inte passar. Samarbetet med bensinstationerna är särskilt spännande. Vår ambition är att rulla ut detta i stor skala.
Jaanus Vihand, styrelseordförande för Coop i Estland
Vi följer med spänning vad som sker i Tallinn. Här i Sverige har hämtskåp i anslutning till butik blivit en stor framgång. Det borde rimligen finnas ett intresse hos svenska konsumenter att även kunna hämta sina matkassar vid hubbar, till exempel infartsparkeringar och större tågstationer på väg hem från jobbet. Eller, som i Tallinn, på bensinstationer och vid huvudvägar. Det är dessutom ett sätt för dagligvaruhandeln att hålla nere sina leveranskostnader. Så förhoppningsvis är det något vi kommer att kunna se även här inom en snar framtid.
Sven Calissendorff, VD för StrongPoint i Sverige