• StrongPoint AB/

Fortsatt stort behov av säkerhet i handeln – nu lanserar StrongPoint nästa generation av sluten kontanthantering

Report this content

Många butiker vill fortsatt erbjuda servicen att ta emot kontant betalning av sina kunder. Samtidigt ökar nu återigen antalet butiksrån efter att flera år i rad ha varit på nedåtgående. För att möta marknadens allt större krav på ökad säkerhet, men även snabbhet och effektivitet, vid hantering av kontanter lanserar nu retailtech-företaget StrongPoint den nya generationens system för sluten kontanthantering, CashGuard Core.

Frågan om kontanternas vara eller inte vara har debatterats flitigt under senare år. För flera kundgrupper är det viktigt att fortsatt betala kontant och många butiker vill fortsätta att erbjuda den servicen. Nu ökar dock butiksrånen igen och Arbetsmiljöverket har sedan tidigare uppmärksammat att redan risken att utsättas för rån är en viktig arbetsmiljöfråga. En av de främsta lösningarna för att minska rånrisken enligt bland annat Arbetsmiljöverket är sluten kontanthantering. Dvs ett system där kontanterna som tas emot i kassan förvaras utan möjlighet för varken personal eller eventuella gärningsmän att komma åt dem.

CashGuard är Sveriges ledande system för sluten kontanthantering och utvecklat av StrongPoint. Det har funnits på marknaden i över 25 år och hjälper dagligen tusentals butiker runt om i världen att undvika allt från enkla mänskliga misstag och felräkningar till svinn, stöld och rån. Nu lanserar StrongPoint nästa generations system för sluten kontanthantering, CashGuard Core.

-   Att betala med kontanter är en service som våra kunder vill fortsätta att erbjuda sina kunder. Detta vill vi hjälpa dem med. Så länge kontanthantering utgör en kritisk del av butiksdriften, vill vi erbjuda en produkt som bidrar till säkerheten för kassapersonalen, liksom till ökad lönsamhet och effektivitet för butiken. Med nya CashGuard Core kan vi erbjuda marknaden en ännu snabbare, effektivare och säkrare kontanthantering, kommenterar Göran Thörn, SVP för StrongPoint Sverige.

Med CashGuard Core har StrongPoint lyckats minska systemet i storlek för att bättre kunna passa flera olika sorters butiker och branscher. Den nya generationens sedelkassetter är snabbare och har en mer avancerad teknik för sedeldetektering och den automatiska myntväxlaren erbjuder snabbare betalning med mynt. Nytt är också att en aktiv sedelbox är integrerad, där till exempel sedlar av högre valör kan deponeras, för en ökad säkerhet.

-   Flera av våra kunder har önskat en uppgradering av CashGuard och det är oerhört roligt att äntligen kunna erbjuda dem det. Så länge kontanter fortfarande är ett aktivt betalmedel i Sverige, behöver de hanteras på ett smart och säkert sätt. Även vid en låg kontantanvändning är det fortfarande betydande belopp som butiken ska hantera. En butik som omsätter 90 miljoner per år, med bara 12% kontantbetalningar, har ändå motsvarande 29.580 kr i kontanter i butiken varje dag! Då gäller det att hanteringen sker på ett säkert och effektivt sätt för butikspersonalen, säger Mito Battelino, produktchef för CashGuard hos StrongPoint Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Frida Kalin, marknadsansvarig, StrongPoint Sverige, +46 730 78 25 57, frida.kalin@strongpoint.com

Mito Battelino, produktchef CashGuard Core, StrongPoint Sverige, +46 730 78 25 26, mito.battelino@strongpoint.com

Om StrongPoint | www.strongpoint.com
StrongPoint skapar ökad produktivitet för europeiska handlare genom att tillhandahålla innovativa, integrerade butiksteknologiska lösningar förankrade i långvariga relationer med kunder och partners. StrongPoint är också marknadsledande inom IBNS-lösningar för Cash-In-Transit samt producent av etiketter för kunder i Norge och Sverige. Vårt team står redo att leverera professionell service och konsulttjänster med drygt 500 anställda i Norge, Sverige, Baltikum, Frankrike, Tyskland, Spanien och Ryssland. StrongPoint har sitt huvudkontor i Rælingen i Norge och är noterat på Oslobörsen (ticker: STRONG).

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Att betala med kontanter är en service som våra kunder vill fortsätta att erbjuda sina kunder. Detta vill vi hjälpa dem med. Så länge kontanthantering utgör en kritisk del av butiksdriften, vill vi erbjuda en produkt som bidrar till säkerheten för kassapersonalen, liksom till ökad lönsamhet och effektivitet för butiken. Med nya CashGuard Core kan vi erbjuda marknaden en ännu snabbare, effektivare och säkrare kontanthantering.
Göran Thörn, SVP för StrongPoint Sverige
- Flera av våra kunder har önskat en uppgradering av CashGuard och det är oerhört roligt att äntligen kunna erbjuda dem det. Så länge kontanter fortfarande är ett aktivt betalmedel i Sverige, behöver de hanteras på ett smart och säkert sätt. Även vid en låg kontantanvändning är det fortfarande betydande belopp som butiken ska hantera. En butik som omsätter 90 miljoner per år, med bara 12% kontantbetalningar, har ändå motsvarande 29.580 kr i kontanter i butiken varje dag! Då gäller det att hanteringen sker på ett säkert och effektivt sätt för butikspersonalen.
Mito Battelino, produktchef för CashGuard hos StrongPoint Sverige