500 folkbildare möts i Göteborg

- Den fria och självständiga folkbildningen stärker oss som människor och utvecklar oss som demokratiska individer. Folkbildningen behövs än mer i en tid när odemokratiska krafter som exempelvis Sverigedemokraterna växer. Detta är en av de stora utmaningar som vi inom folkbildningen står inför. Bildning och att ge människor möjlighet att mötas, utveckla tankar och bryta åsikter är folkbildningens uppgift och det står i fokus när vi 500 folkbildare samlas i Göteborg, säger Berit Danielsson, förbundsordförande i Studieförbundet Vuxenskolan.

Fredag till söndag samlas 500 folkbildare från hela landet i Göteborg. Studieförbundet Vuxenskolan genomför sin förbundsstämma i Burgårdens konferenscenter. - Ett nytt idéprogram skall antas. Där lägger vi fast vår syn på hur vi vill förnya och utveckla demokratin, stärka bildningen, förändra kulturpolitiken och göra Sverige till ett hållbart samhälle. I kraft av vår starka lokala förankring är vi en viktig kraft i att utveckla Sverige, säger Berit Danielsson. Vid en presskonferens berättar vi mer om stämman Datum: Fredagen den 2:a oktober Tid: kl 11.00 Plats: Burgården konferenscenter, lokal Carmen (se skyltning), Skånegatan 20 , Göteborg. Några axplock ur programmet: - lördag kl 10.00; ”Med pejling på framtiden”; tredspanaren Magnus Lindqvist lockar deltagarna in i hur framtiden kommer att te sig - lördag kl 13.00; partisekreterarna Erik Ullenhag (FP) och Anders Flanking (C) tillsammans med LRFs kanslichef Camilla Sjölund Lundevall, frågas ut om vilken roll dom ser att folkbildningen har att spela - lördag kl 15.00; SVs Sokratespris på 50 000 kr delas ut till professor emerita Marie Nisser, Bromma, och skriftställaren Anders Johnson, Stockholm, för deras epokgörande insatser för industrisamhällets kulturarv. - söndag kl 13.00; SVs folkbildarpris på 25 000 kr delas ut till Kjell Stjernholm, MOOMsteatern i Malmö, för hans insatser att utveckla en professionell teater med egen scen där skådespelare med intellektuell funktionsnedsättning verkar Stämman är öppen för media. Välkommen att ta kontakt med ombud från lokala avdelningar. Kontaktinformation kan lämnas av SV regionen i Västra Götaland<. Kontaktuppgifter hittar du på www.sv.se. Välkomna till en spännande presskonferens i folkbildningens tecken Anders Öhberg presschef