Almedalen: Lättläst jour och begripliga politiker

Studieförbundet Vuxenskolan kommer till Almedalsveckan med en lättläst jour. Ambitionen är att hjälpa politiker att bli mer begripliga. "Vi vill bygga broar av förståelse och demokrati i Visby, vi kommer att visa hur svåra politiska begrepp kan bli lättare att förstå "säger Studieförbundet Vuxenskolans förbundschef Nina Larsson.

De flesta personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar inte. Det finns väldigt få lättlästa texter om lokal politik. Det vill Studieförbundet Vuxenskolan ändra på.

På Studieförbundet Vuxenskolans lättlästa jour får politiker och andra konkreta tips och råd av språkexperter. Vad är Trumpifiering? Vad betyder decentralism? Kjell Stjernholm, Studieförbundet Vuxenskolan och Ylva Bjelle, Bjelle Media, guidar deltagarna rätt.

Lättläst jour för dig Tid och plats: torsdag 5/7 klockan 14.00 -15.00, café Karamellboden

Kom till Studieförbundet Vuxenskolans lättlästa jour. Vi hjälper dig att bli mer begriplig. Du får konkreta tips och råd, med oss blir du lättläst och mer begriplig på en kvart. Läs mer i Almedalsprogrammet här eller på Facebook här.

Upptäck Studieförbundet Vuxenskolans digitala utbildning "Bli en lättläst politiker", klicka här.

Folkbildning på fler programpunkter

Folkbildning och Studieförbundet Vuxenskolan syns också på flera programpunkter i Almedalsprogrammet.

Folkbildningen i förorten måndag 2/7 klockan 15:30 - 16:30, E-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3

Folkbildningen ska ge bildning, kunskap och handlingskraft i hela samhället – inte minst i de bostadsområden i landet som hör till de mest marginaliserade. Men hur fungerar det i verkligheten?

Medverkande, bland andra: Gonzalo "Gonzo" Reyes, Studieförbundet Vuxenskolan. Läs mer, klicka här

Vad vill partierna med studieförbunden? 3/7 klockan 09:00 - 09:45 S:t Drottensgatan 12

Vilka politiska förslag har partierna för studieförbunden idag och inför den kommande mandatperioden? Vilken roll bör studieförbunden spela i etableringen av nyanlända och för att stärka demokratin?

Medverkande, bland andra: Nina Larsson, Studieförbundet Vuxenskolan. Läs mer, klicka här

Folkbildning, propaganda eller desinformation – vilken roll har civilsamhället? 3/7 klockan 10:30 - 11:30 Strandvägen, H521

Idag påverkas vi av noga planterad desinformation och det blir svårare att veta vad man ska lita på. Spelar det någon roll vad som är sant och vem som äger sanningen? Vi diskuterar vad civilsamhällets aktörer kan göra och vilken roll folkbildning kan spela.

Vad vill partierna med studieförbunden? 4/7 klockan 10:00 - 10:40 Cramérgatan, H301

Vilka politiska förslag har partierna för studieförbunden idag och inför den kommande mandatperioden? Vilken roll bör studieförbunden spela i etableringen av nyanlända och för att stärka demokratin?

Medverkande, bland andra: Nina Larsson, Studieförbundet Vuxenskolan. Läs mer, klicka här

Integration och demokrati med film 4/7 klockan 16:00 - 18:00 B-huset, Uppsala universitet, Huvudentré Cramérgatan 3

Jallafilm - din guide till Sverige. Hur kan vi med hjälp av film som verktyg bidra till en snabbare och bättre integration samt öka kunskaper om demokratin bland nyanlända?

Medverkande, bland andra: Benny Jonasson, Studieförbundet Vuxenskolan. Läs mer, klicka här.

Kontaktpersoner

Natalia Rylander, pressekreterare, natalia.rylander@sv.se och telefon 072-541 02 91.

Matilda Asp, kommunikatör, matilda.asp@sv.se och telefon 070-855 30 83.

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolan

En idéburen folkbildningsorganisation. Engagerar människor i hela Sverige i en mängd olika ämnen varje år. Förbundsordförande: Ulrika Carlsson. Förbundschef: Nina Larsson