Almedalen: Hur var det att lämna allt? Och komma till Värnamo?

”Jag åker till Visby för att försöka skapa bättre integration i samhället och för att undvika sociala klyftor”. Så säger Ahmad Alhallaq, fotograf, som medverkar på föreläsningen Starta Prata som Studieförbundet Vuxenskolan gör i Visby under Almedalsveckan. Starta Prata har tidigare gjorts i Värnamo, Gnosjö och Gislaved av Studieförbundet Vuxenskolan i Jönköpings län. Nyanlända har träffat elever, politiker och beslutsfattare. Nu kommer Starta Prata med nyanlända föreläsare och verkliga berättelser till Visby och Almedalsveckan. Måndag 29/6 kl 11-12. Café Karamellboden, Södra Kyrkogatan 7.

Hur var livet före flykten? Hur blev det nya livet i Sverige? Hur kan integrationen förbättras? Det är några av frågorna som tas upp under Starta Prata, föreläsningen där fem nyanlända flyktingar berättar om livet före flykten, vägen till Sverige och upplevelser här. Publiken får också uppleva en flyktliknande situation.

-  Jag åker till Visby för att försöka skapa bättre integration i samhället och för att undvika sociala klyftor. Jag vill berätta för människor som stirrar på mig att jag kom till Sverige för att jag behövde ett nytt liv. Inte för att sitta hemma, få hjälp eller bidrag, säger Ahmad Alhallaq som kom till Sverige och Värnamo för cirka 1.5 år sedan. Han är fotograf och gör också filmer om Starta Pratahan har bland annat dokumenterat den arabiska våren och kriget i Syrien.

Ahmad, Abrahet, Ramez, Bahije och Tew är föreläsarna på Starta Prata i Visby. De har tidigare träffat elever, politiker och beslutsfattare i Värnamo, Gnosjö och Gislaved. 29/6 kl 11-12 finns föreläsarna på ett café i Visby.

-  Att skapa mötesplatser om integration mitt i vimlet under Almedalsveckan är viktigt för oss som arbetar med folkbildning. Jag hoppas att många beslutsfattare och politiker vill ta en paus från uppskruvade tonlägen, tal och debatter. Kom och lyssna till föreläsare med riktigt viktiga berättelser, säger Niklas Lundgren, förbundschef, om Studieförbundet Vuxenskolans beslut att göra Starta Prata i Visby under Almedalsveckan.

Starta Prata är en av Studieförbundet Vuxenskolans många satsningar på integration och mötesplatser. Tidigare i år hölls till exempel ett 30-tal samtal om integration på olika platser i landet.

Fakta om Starta Prata i Almedalen: Föreläsning. Nyanlända flyktingar berättar om delar av sina liv, om situationen i det gamla hemlandet och det nya livet i Sverige. Hur var livet före flykten? Hur blev det nya livet i Sverige? Hur kan integrationen förbättras? Samt en övning där åhörarna får uppleva en flyktliknande situation. Läs mer här

Föreläsare: Ahmad, Abrahet, Ramez, Bahije och Tew. Språkstöd: Joumana. På plats finns också Theresa, områdeschef SV i Värnamo, och Maria, projektledare, SV i Värnamo. Medverkande föreläsare är nyanlända från Syrien, Sudan och Eritrea. Föreläsningen har tidigare gjorts i Värnamo, Gnosjö och Gislaved av Studieförbundet Vuxenskolan i Jönköpings län. Nyanlända har träffat elever, politiker och beslutsfattare. Studieförbundet Vuxenskolan har arbetat fram metoden tillsammans med kommunen och arbetsförmedlingen. Nu kommer föreläsare med verkliga berättelser till Visby och Almedalsveckan. Föreläsningen är öppen för alla och media är välkomna.

Tid och plats: Måndag 29/6 kl 11-12. Café Karamellboden, Södra Kyrkogatan 7. Arrangör: Studieförbundet Vuxenskolan #almedalen #sv #startaprata

Studieförbundet Vuxenskolan medverkar också på ett kulturseminarium i Ideella Trädgården under Almedalsveckan, mer information kommer. På en föreningsbuffé i Almedalen den 26/6 finns också Studieförbundet Vuxenskolan Gotland på plats.

Starta Prata på facebook, klicka här

Starta Prata – en film om tolerans av Ahmad Alhallaq klicka här. Fler filmer om Starta Pratas väg till Almedalen kommer.

Pressbilder på föreläsarna finns här i Studieförbundet Vuxenskolans pressrum hos Cision  Fotograf: Ahmad Alhallaq

Kontakt: Theresa Eriksson, områdeschef, Studieförbundet Vuxenskolan, Värnamo, telefon 0370-34 10 90 och theresa.eriksson@sv.se Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-855 30 83 eller  matilda.asp@sv.se

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolan

Förbundschef: Niklas Lundgren

Studiecirklar: cirka 50 000

Deltagare i studiecirklar: ca 150 000 unika deltagare

Kulturprogram: över 50 000

Deltagare i kulturprogram: cirka 3 miljoner

Cirkelledare: cirka 19500.

Avdelningar i Sverige: 31

Regionala enheter: 2

*Siffrorna gäller verksamhetsåret 2014

Citat

Ahmad Alhallaq
Att skapa mötesplatser om integration mitt i vimlet under Almedalsveckan är viktigt för oss som arbetar med folkbildning. Jag hoppas att många beslutsfattare och politiker vill ta en paus från uppskruvade tonlägen, tal och debatter. Kom och lyssna till föreläsare med riktigt viktiga berättelser.
Niklas Lundgren