Anders Eldeman Zarah Leander-stipendiat

Den populäre programledaren för Melodi-Krysset, Anders Eldeman, har utsetts till årets Zarah Leander stipendiat.

-          Han tilldelas priset för sitt engagemang för det svenska musikarvet. Som programledare för publiksuccéerna Melodikrysset och Da Capo i Sveriges Radio delar han med sig av sin kunskap om svenska musikskatter och väcker intresse och nyfikenhet hos en miljonpublik i alla åldrar, motiverar Lars-Olof Johansson, ordförande i Zarah Leander sällskapet, valet.

Zarah Leanderstipendiet instiftades 2008 av Zarah Leandersällskapet, Häradshammars Bygdegårdsförening, Studieförbundet Vuxenskolans Vikbolandsavdelning och Zarah Festivalen i Risinge. Priset är på 10 000 kronor och kommer att delas ut i anslutning till Zarahdagens offentlig konsert med Karin Pagmar i Häradshammars Bygdegård tisdag 19 juli kl 18.00.

Media är välkommen att närvara.

Ytterligare information kan lämnas av

Lars-Olof Johansson, verksamhetschef SV Vikbolandet och ordförande i Zarah Leandersällskapet,

070-659 42 64, lars-olof.johansson@sv.se

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.