Är biståndet korrupt? Birgitta Ohlsson på Bok och Biblioteksmässan

- Är ideella organisationer bättre på utföra biståndsinsatser än offentliga institutioner?
Den frågan kommer att diskuteras när Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot för folkpartiet och biståndsdebattör, utfrågas i Studieförbundet Vuxenskolans monter under Bok och Biblioteksmässan.

I dag ifrågasätts och diskuteras om de insatta ”biståndskronorna” verkligen får effekt eller om dom slukas i byråkrati och korruption. Från ideella organisationer hävdas att de biståndsprojekt som drivs den vägen är effektivare och når människor mer direkt än många av de statliga insatserna. Stämmer den bilden och på vilket sätt kan då den svenska biståndspolitiken ställas om.

En utredning som Sida låtit göra visar att svenska folkets biståndsvilja fortfarande är hög. Åtta av tio svenskar är beredda att själva bidra till att minska fattigdomen i världen. En av tio svenskar är villiga att bidra med frivilligt arbete. Hur väl tar Sida hand om detta och medverkar till att de ideella organisationerna tar sitt ansvar för det svenska biståndsarbetet.

Detta kommer att vara två av huvudtemana när Birgitta Ohlsson under en halvtimme utfrågas av SV:s presschef Anders Öhberg.
Birgitta Ohlsson är en av de mest centrala svenska biståndspolitikerna och debattörer i dessa frågor. Hon är också ett av nio insynsråd som av riksdagen utsetts att kontrollera Sida:s verksamhet.

Utfrågningen går av stapeln torsdagen den 25:e september klockan 15.00 i SV:s monter C0:02