Blind i onödan

Under Världsglaukomveckan, World Glaucoma Week, 9–15 mars, uppmärksammas den kroniska ögonsjukdomen Glaukom över hela världen.

Glaukom, eller grön starr som är den vanliga benämningen i folkmun, drabbar människor över hela världen. Bara i Sverige räknar man med att cirka 200 000 drabbade, varav hälften ännu inte fått sin diagnos. Det beror på att glaukom är mycket svår att upptäcka eftersom sjukdomen saknar egentliga symptom i det tidiga skedet. Sjukdomen yttrar sig som en skada på synnervshuvudet och synfältet. Synskärpan påverkas inte och att märka att man har försämrat synfält är väldigt svårt.

Glaukom upptäcks ofta i samband med besök hos optikern, där det mer eller mindre är obligatoriskt att mäta ögontrycket. Ett tryck över 24 mm Hg medför remiss till ögonläkare. Vanligt är också att glaukom upptäcks på ögonmottagningen då patienten har valt att kontrollera synen på grund av att en eller flera anhöriga har glaukom. Det finns en stark ärftlig riskfaktor.

Vid diagnosen glaukom följs patienten av ögonmottagningen resten av livet och hur ofta är individuellt. Glaukom kan inte botas men förloppet kan bromsas upp med hjälp av ögondroppar som sänker trycket i ögat. Det är därför det är så avgörande att upptäcka ögonsjukdomen i tid. För sen upptäckt kan leda till blindhet. Även laserbehandling och kirurgiska ingrepp förekommer. Trots att glaukom har intresserat forskarna i över hundra år och där man har försökt hitta en förklaring till sjukdomen, har inget genombrott skett.

Den som fått diagnosen glaukom har ibland synfältsdefekter och det kan vara svårt att orientera sig i vissa lägen. Det finns också risk att få körkortet indraget, vilket för många är en personlig katastrof, särskilt för den som är bilberoende och boende på landsbygden utan utvecklade allmänna kommunikationer.

Under Världsglaukomveckan arrangerar Svenska Glaukomförbundet tillsammans med sina 13 länsföreningar en rad informationsaktiviteter för att sprida kunskap om glaukom till allmänhet och opinionsbildare.

-          Det är framförallt angeläget att informera äldre personer 65 + med en uppmaning att gå och mäta ögontrycket, säger Glaukomförbundets ordförande Lars Steen, själv pensionerad läkare som leder patientorganisationen för glaukomiker med drygt tvåtusen medlemmar.

-          Via möten i samarbete med ögonklinikerna landet runt bjuder våra föreningar in allmänheten för att informera. Ett vanligt inslag hos våra föreningar är också att informera om glaukom vid olika senior- och pensionärsföreningars medlemsmöten. Det är ju här vi hittar dem som ligger i riskzonen för att utveckla glaukom. Genom en tidig upptäckt kan man fortfarande få bra behandling och en fortsatt livskvalitet. Med en åldrande befolkning blir detta alltmer angeläget, säger Lars Steen.

Studieförbundet Vuxenskolans breda erfarenhet och kompetens av att bygga nya föreningar är en förutsättning för vidare nystarter landet över och till gagn för glaukompatienterna.

Under Världsglaukomveckan sker en rad aktiviteter som finns anslagna på Glaukomförbundets hemsida under respektive föreningsnamn.
www.glaukomforbundet.se

Svenska Glaukomförbundet är en patientorganisation för glaukomiker med ett förbund och 13 föreningar som är under uppbyggnad. I uppbyggnadsarbetet har Studieförbundet Vuxenskolan på ett förtjänstfullt och konkret sätt varit behjälplig med kontaktpersoner och lokala nätverk.

För ytterligare upplysningar kontakta

Lars Steen, mobil: 073–570 15 75