Carin Hjulström får Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

- Med sin debutroman ”Finns inte på kartan” berättar Carin Hjulström på ett enkelt, underhållande och effektivt sätt en historia som ställer en rad angelägna frågor om landsbygdens problem och möjligheter, om utanförskap, integration, och ansvaret vi har för våra medmänniskor. Bokens huvudperson är ett exempel på att också en vanlig människas insatser kan få igång en positiv utveckling som gör skillnad. Det skriver juryn för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris i sin motivering att man i år tilldelar göteborgsjournalisten Carin Hjulström årets pris för hennes debutantroman ”Finns inte på kartan”.

- Sällan har det känts så klockrent som i år. Romanen sätter fingret på de samhällsproblem som ryms i en ort bortom storstadens brus och utveckling. Den fiktiva orten Bruseryd har sin förebild i en verklig ort i Småland men det finns många Bruseryd runt om i vårt land. Vad är det som vänder en negativ trend och hur förändras självbilden när en utomstående, i det här fallet en nyutexaminerad journalist, börjar ifrågasätta etablerade sanningar. Dessa problem beskriver Carin Hjulström på ett närmast filmiskt sätt, säger Nils Ingmar Thorell, ordförande i författarjuryn. - Jag är otroligt hedrad, nästan rörd över att bli utvald. Hela mitt liv har jag ett par gånger per år passerat den ort som bildar underlag för boken och sett hur den sakta förtvinat. Det har väckt många frågor och funderingar hos mig. Vad är det som avgör var man väljer att leva sitt liv? Vad får vissa att ge sig av och andra att stanna kvar? Vad händer när människors livsöden korsas och man vågar tänka annorlunda?, säger Carin Hjulström. - Jag ville se om jag kunde berätta en fängslande historia och samtidigt föda nya tankar. Min ambition har inte varit att ge svaren utan att väcka tankar och diskussion. Uppenbarligen har jag i alla fall lyckats fängsla juryns ledamöter och det är jag stolt och glad över. Priset som är på 25 000 kronor delas ut fredag den 25:e september på Bok och Biblioteksmässan i Göteborg. Utdelningen sker kl 13.00 på Svensk Biblioteksförenings scen i E-hallen. Bland tidigare pristagare kan nämnas bl a Sara Lidman, Torgny Lindgren, Bodil Malmsten, Lars Molin, Åke Edwardsson, Kjell Eriksson, Sven Olov Karlsson, Ronnie Sandahl samt förra årets pristagare Ann-Helén Laestadius, också hon debutant, som fick priset för sin bok ”SMS från Soppero”.