Catrin Ormestad prisas av Studieförbundet Vuxenskolan

Catrin Ormestad får Studieförbundet Vuxenskolans författarpris. Hon får priset för sin skönlitterära debut Det nionde brevet. Catrin Ormestad medverkar på en författarfrukost i Stockholm på måndag och får priset på bokmässan i Göteborg.

- Att få Studieförbundet Vuxenskolans författarpris är en enorm heder, med tanke på de fantastiska författare som fanns med bland de nominerade. Och att jag får det för min första roman ger mig en underbar känsla av bekräftelse som jag tar med mig i mitt fortsatta skrivande, säger Catrin Ormestad.

Studieförbundet Vuxenskolans juryn skriver bland annat ”….. Catrin Ormestad har gjort en stark litterär debut, som får oss att vilja läsa mer”.

Catrin Ormestad är frilansjournalist och författare och bor sedan tio år i Tel Aviv. Hon är Svenska Dagbladets korrespondent i Israel. Det nionde brevet är hennes skönlitterära debut.

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

Studieförbundet Vuxenskolans författarpris tilldelas en person som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd, med inriktning på författare i början av sin karriär. I år går priset till Catrin Ormestad för hennes bok Det nionde brevet. Prissumman är 50 000 kronor.

Studieförbundet Vuxenskolan har hyllat författare med ett författarpris i flera år. 1954 delades det första författarpriset ut, det gick till Gösta Carlberg, Kerstin Hed och Gunnar Falkås. Tove Folkesson, Carin Hjulström och Ronnie Sandahl är några av de senaste årens vinnare. Bland de nominerade i år fanns bland andra Thom Lundberg, Malin Sundin och Stina Stoor.

#Författarpris  #bokmässan #studieförbundetvuxenskolan

Tider och platser:

Catrin Ormestad medverkar på en författarfrukost i Stockholm 12/9.

Tid och plats: 12/9. Byfiket, Franzéngatan 1. Frukost kl 8.30. Samtal kl 9. Sänds även på SV:s facebook

Priset delas ut i Studieförbundet Vuxenskolans monter på bokmässan i Göteborg lördag 24/9 kl 11. Monter C04:02.

Hela motiveringen

Årets vinnare av Studieförbundet Vuxenskolans författarpris är Catrin Ormestad för hennes bok Det nionde brevet, en berättelse om kärlek, hemligheter och förvandlingar – tre klassiska temaspår som med författarens nyfikenhet skapar en gripande litterär upplevelse.

Hela berättelsen har sitt epicentrum på Gräsö och gården Sumpen. Men romanens trådar väver samman svensk skärgård med Indien, förlorad kärlek och den mänskliga våndan av att välja. Berättelsen viker inte heller av, utan lyfter modigt aktuella samhällsfrågor. Med lätthet beskriver Ormestad mänskliga tillkortakommanden, händelser och situationer, här blandas på något förunderligt sätt olika genrer som målmedvetet för berättelsen framåt. Här hittar vi spänningsberättelsen – som söker den skyldige.

Den dramatiska kärlekshistorien som håller oss fångad. Och här, i någon slags historisk såväl som i färsk nutidsbeskrivning, beskrivs romernas situation, utan att Ormestad gör sig till dess talesperson, såväl som det döende svenska lantbruket. Här skildras den tid som var, via nutid, till en lika oviss framtid. Walter, den som blev kvar, famlar genom en midsommarnattsdröm, efterlämnad med en doft av kamfer, ko, Helosansalva och lavendel.
I berättelsen samsas flera karaktärer – sökandes efter sanningen.
Möjligen är det bara illusionisten som har kunskapen om sanningen bakom det magiska vi kallar för livet.
Sanningen är att Catrin Ormestad har gjort en stark litterär debut, som får oss att vilja läsa mer.

I juryn för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

Nils Ingmar Thorell, 1:e vice ordförande i Studieförbundet Vuxenskolan och ansvarig för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris.

Gunilla Lindahl, chefredaktör, tidningen Senioren.

Olav Magnusson, bokhandlare och styrelseledamot, SV Halland.

Marianne Eckerbom, fritidspolitiker, regionfullmäktige (C)

Stefan Löfgren, kulturkonsulent, Bygdegårdarnas Riksförbund.

John Hillstierna, kommunikationschef, Studieförbundet Vuxenskolan.

Anna Blomberg, mediestrateg och agronom, LRF Mjölk.

Juryn läser böcker av 10 nominerade författare. Vinnaren utses av juryn.

Pressbild på Catrin Ormestad Fotograf: Helén Karlsson

Catrin Ormestad, författare, telefon, 076-819 86 57.

Helene Atterling, Wahlström & Widstrand, telefon 08-696 84 96.

Nils Ingmar Thorell, ordförande i Studieförbundet Vuxenskolans jury, nilsingmar.thorell@ronneby.se , telefon 070-8276866

Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, matilda.asp@sv.se , telefon 070-8553083

Matilda Asp, kommunikatör, telefon 070-855 30 83 eller matilda.asp@sv.se

Citat

Att få Studieförbundet Vuxenskolans författarpris är en enorm heder, med tanke på de fantastiska författare som fanns med bland de nominerade. Och att jag får det för min första roman ger mig en underbar känsla av bekräftelse som jag tar med mig i mitt fortsatta skrivande.
Catrin Ormestad, författare