CP-Blues - en musiktävling med hjärta och hjärna

Johan Öberg har musik som största intresse, har ett gäng låttexter färdiga och vill bilda ett band. Det finns bara ett problem: han har en CP-skada. Men som han själv säger i filmen: "Det innebär att mina armar och ben flaxar hit och dit och jag pratar inge vidare - men min hjärna är i toppskick som era." Genom tävlingen (att låta den som vill komponera musik till Johans texter) vill vi slå ett slag för värme, tolerans och visa hur mycket musiken förenar.

Johan Öberg (bilden) är en 23-årig, musikintresserad kille med CP-skada. Han har skrivit 100-tals låttexter men har själv problem att göra musik av dem pga sin skada. Vi vill låta Sveriges musiker – amatörer som professionella,

grupper som soloarister– göra låtar av Johans texter i en tävling där vi belyser allas rätt till kreativt skapande,
folkbildar om CP och motarbetar fördomar.

Tävlingen äger rum på www.cpblues.se där man hittar Johans texter och redan inskickade låtar. Där finns även
information om Cerebral Pares. De som vill vara med i tävlingen gör musik av valfri text och skickar in. Kampanjen
startar den 30:e september (dagen innan den internationella CP-dagen), pågår till den 30:e november och avslutas
med att det vinnande bidraget utses av en jury bestående av Ebbot Lundberg (The Soundtrack of Our Lives m.m.),
Ika Johannesson (Kulturnyheterna på SVT m.m.), textförfattaren själv samt en representant från Studieförbundet
Vuxenskolan. Vinnaren får 10 000 kr, en studioinspelning och musikvideo.

För att sprida kännedom om kampanjen har vi gjort en film tillsammans med Johan.
Den kan man se på www.cpblues.se.

Detta är ett pressmeddelande från Studieförbundet Vuxenskolan

Bakom kampanjen står:
Studieförbundet Vuxenskolan som har utformat den på
initiativ av, och tillsammans med, Johan Öberg.

Pressfoton och mer information:
www.cpblues.se/press

Kontakt:
Renée Weberitsch
Studieförbundet Vuxenskolan
renee.weberitsch@sv.se

Johan Öberg
vajerpuh@hotmail.com

Joanna Ljunggren, pressansvarig Studieförbundet Vuxenskolan.

Joanna.ljunggren@sv.se