Dags för en ny demokratiutredning

Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma samlad i Västerås riktar en uppmaning till de politiska partierna att omgående tillsätta en ny bred demokratiutredning.

-          En ny bred Demokratiutredning skall ha till uppdrag att ta sig an de utmaningar demokratin står inför. Bland dessa identifierar vi den höga ungdomsarbetslösheten och den låga utbildningsnivån som vi ser framförallt hos unga män, i utanförskapet som inte bara är ett storstadsproblem samt den demografiska förändringen. Det är utmaningar som finns här och nu och ställer nya krav på lösningar.

För 13 år sedan avlämnade Demokratiutredningen under ledning av Bengt Göransson sina förslag. De utmaningarna som var relevanta när 2000-talet knackade på dörren har självklart även bärighet idag, men den snabba omvärldsförändringen skapar nya utmaningar som kräver sin analys och sina lösningar.

-          Utredningen skall ges i uppdrag att involvera folkbildningen, civilsamhället, forskningen, m fl för att skapa en bred diskussion som involverar alla.

För ytterligare kontakt

-          Berit Danielsson, förbundsordförande i SV, berit.danielsson@sv.se, 0761-952 447

-          Anders Öhberg, pressansvarig, anders.ohberg@sv.se, 070 – 626 38 88