Det är människor som avgör integrationen

-          Civilsamhället spelar en avgörande roll för om integration och inkludering skall lyckas. De orter som har lyckats med integrationen har det gemensamt att det ofta finns starka nätverk med lokala företagare och civilsamhälle där folkbildningen och andra folkrörelser tagit sitt ansvar. Detta har bl a tankesmedjan Fores pekat på i sitt arbete, sa Berit Danielsson, förbundsordförande i Studieförbundet Vuxenskolan när hon deltog i Centerstämmans debatt om det nya integrationsprogrammet.

-          Det är inte offentliga strukturer, exempelvis regering, riksdag och kommuner, som inkluderar våra nya svenskar. Det är människor. Vi behöver ökad öppenhet, fördjupad tolerans och en stärkt demokrati. Folkbildningen är en viktig mötesplats för att åstadkomma detta, konstaterade Berit Danielsson.

För ytterligare kontakt

Berit Danielsson, förbundsordförande Studieförbundet Vuxenskolan, 076 – 894 57 20

Anders Öhberg, presschef, anders.ohberg@sv.se, 070 – 626 38 88

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.