Eksjö behöver invandring

2009 ökade Eksjö sin befolkning med 41 personer men utan invandring hade det blivit ett minus på 140 personer. Om sysselsättningen i landet blir densamma framöver som under år 2004 beräknas varje sysselsatt person i förvärvsålder (20-64 år) i Sverige att år 2030 försörja 2,4 personer inklusive sig själv.

Detta visar en ny rapport som tankesmedjan FORES tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan tagit fram. Rapporten presenteras på ett möte på Eksjö camping på måndag. Slutsatsen i rapporten är att orter som Eksjö och län som Jönköping behöver invandring för att på sikt klara den hårdnande kampen om arbetskraften. Det handlar i hög grad om att öka sin attraktionskraft.

- Högre födelsetal kan rätta till problemen på lång sikt. Men invandring är allt viktigare för att täcka de arbetskraftsbehov som finns i dag och minst tio år framåt. Sett till de trender som råder och den statistik som finns tillgänglig idag kommer orter som Eksjö att behöva inflyttning av utrikesfödda för att sina grundläggande behov av arbetskraft, säger Petter Hojem, statsvetare och författare till rapporten.

- De orter som har lyckats med integrationen har det gemensamt att det ofta finns starka nätverk med lokala företagare, ideella organisationer och invandrare med samma bakgrund som hjälpt nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Här finns också ett starkt civilsamhälle där folkrörelser och folkbildning, tagit sitt ansvar för att nyansera negativa och intoleranta bilder av invandringen, säger Per Gustafsson, Studieförbundet Vuxenskolan.

- Vill man lyckas i den framtida kampen om arbetskraften måste man ta lärdom av detta. Ta till vara den samlade kompetens och kunnande som finns i studieförbunden. Folkbildningen och civilsamhället är viktiga nav i att stärka det kitt som håller ihop det lokala samhället. Det handlar också om att se kulturella skillnader inte som ett problem utan snarare en möjlighet för framtiden, säger Per Gustafsson.

Rapporten presenteras Måndagen den 14:e juni kl 18.30 på Eksjö camping.

Medverkande:

Petter Hojem, statsvetare och ansvarig för rapporten, FORES

Per Gustafsson, Studieförbundet Vuxenskolan

Hela rapporten kan hämtas på www.fores.se/migration; Svenska kommuners behov av invandring

För ytterligare kontakt

Petter Hojem, FORES, 0730 – 46 87 67

Per Gustafsson, Studief’örbundet Vuxenskolan, 070 – 855 30 96

Siv Fransson, SV Eksjö, 070 – 79 15 550

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. --------------------------------------------------------------------- Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. - - - - - - SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.