#fatta mot våldtäktsdom

Den uppmärksammade våldtäktsdomen vid Umeå Tingsrätt där en ung kvinna inte blev trodd fick Femtastic och Crossing Boarders att ta ett initiativ till att samla in människors berättelser om sex som inte skett på deras egna villkor.

Frågan sätts i fokus i ett samtal i Studieförbundet Vuxenskolans monter (C04:02) på Bok och Biblioteksmässan i Göteborg.

Ett resultat av det insamlade materialet blev låten FATTA.

Ida Östensson och Vanessa Marko, initiativtagare, har uttalat två syften med sin aktivitet. Det första är att få människor att fundera över och förstå att sex handlar om samtycke. Det andra är att få politiker att fatta beslut och ändra lagstiftning så att ingen som våldtar går fri.

Kulturen har ansvar för att sätta fokus på samhällsaktuella frågor och FATTA visar på hur gräsrotsmusiken föder nya engagemang.

Kring detta samtalar initiativtagarna Ida Östensson och Vanessa Marko tillsammans med Per Schlingmann i SVs monter C04:02 lördag 28:e sept kl 13.00

Mer information på www.sv.se/nyheter

Linus Olofsson, 070 – 883 01 00, linus.olofsson@sv.se

Anders Öhberg, 070 – 626 38 88, anders.ohberg@sv.se

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.