Häxprocess och relationer årets författarpris

Therése Söderlind får SVs författarpris för boken "Vägen mot Bålberget". Priset delas ut vid Bok och Biblioteksmässan på lördag.

Therése Söderlind får SVs författarpris 2013 för romanen ”Vägen mot Bålberget” en suggestiv generationsroman med Ångermanlands byar och skogar som spelplats.

Priset kommer att delas ut på lördag kl 11.00 vid Bok och Biblioteksmässan i SVs monter C04:02. Prissumman är på 25 000 kronor. I anslutning till prisutdelning sker ett samtal med Therése Söderlind kring existentiella frågor om arv och skuld.

Vägen mot Bålberget spänner en båge över tiden. Det är en roman om fyra människor - fyra öden – en bygd. Therése Söderlund har skrivit ett drama som handlar om ursprung men också att vara fångad i sin tid. Romanen tar sin början på 1970-talet och förflyttar sig mellan fyra tidsplan från 1600-talets grymma häxprocesser till nutid och blir till slut en hel släkthistoria.

-          Att bli erkänd genom priset är viktigt och det stärker författaridentiteten. Det känns som ett lyft, säger Therése Söderlind.

-          Jag märker att dagens generation är intresserad av historien och funderar över sitt ursprung. Släktforskningen är i ropet. Min bok sträcker sig tio generationer bakåt.

Juryns motivering:

”Studieförbundet Vuxenskolans författarpris 2013 går till Therése Söderlind för hennes bok Vägen mot Bålberget, en suggestiv generationsroman med Ångermanlands byar och skogar som spelplats.

Fyra tidsplan, från 1600-talets häxprocesser till nutid, och fyra berättarperspektiv vävs in i varandra och blir till slut en hel släkthistoria. På ett levande och variationsrikt språk berättas om hur det är att vara förälder, om förhållandet mellan föräldrar och barn och om existentiella frågor om arv och skuld, om vem jag är och var jag kommer ifrån. En rik bok som kan ge upphov till många samtal.”

Bland tidigare pristagare kan nämnas Sara Lidman, Torgny Lindgren, Bodil Malmsten, Lars Molin, Åke Edwardsson, Kjell Eriksson, Ronnie Sandahl, Carin Hjulström för boken ”Finns inte på kartan” samt debutanten Tomas Bannerhed som med Korparna slog sig in på den svenska bokarenan och därefter belönades med Augustpriset.

Lördag 28:e sept kl 11.00

Mer information på www.sv.se/nyheter

Bifogad bild är fri att använda.

Foto: Anna-Lena Ahlström

Nils Ingmar Thorell, ordförande i juryn, 0708 – 27 68 66

Anders Öhberg, 070 – 626 38 88, anders.ohberg@sv.se

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.