Häxprocesser och kulturkraft mot våldtäkter

På torsdag startar Bok och Biblioteksmässan i Göteborg. Bokens ”almedalen”. En smältdegel där åsikter, intressen och bildning vävs samman.

I Studieförbundet Vuxenskolans monter – C04:02 – kommer ett 40-tal aktiviteter i form av författarsamtal, seminarier och samtal i aktuella ämnen, avlösa varandra. Cecilia Malmström, K G Hammar, Gunilla Linde Bjur, Jonas Gardell, Aino Trosell, Gustav Fridolin och Dick Harrison är några av de intressanta personer som gästar SVs monter under mässdagarna.

Therese Söderlind får SVs författarpris 2013 för romanen ”Vägen mot Bålberget” en suggestiv generationsroman med Ångermanlands byar och skogar som spelplats där häxprocesser kopplas till relationsproblem. Therese Söderlind finns på plats lördag kl 11.00.

En uppmärksammad våldtäktsdom i Umeå Tingsrätt fick Ida Östensson och Vanessa Marko att reagera. Dom tog initiativ till att samla in berättelser om sex som inte skett på individens egna villkor. Ett resultat blev hitten FATTA. Ida och Vanessa medverkar lördag kl 13.00.

EU-kommissionären Cecilia Malmström samtalar om det demokratiska underskottet i europa och hur det påverkar och understödjer främlingsfientliga strömningar i Europa samt vilka förändringar som europas migrationsarbete står inför. Fredag kl 13.00 gästar Cecilia Malmström SVs monter.

Pa Modou Badjie, ledsångare i Panetoz (Dansa! Pausa!) samtalar på torsdag kl 15.00 om hur hiphopen är samhällsförändrande. I diktsamlingen ”Känslor på papper” synliggör hiphopens åsikter, tankar och känslor i dagens samhälle.

Behövs det en medborgarrättsrörelse för personer med funktionsnedsättning? Den frågan diskuteras av en kunnig panel på fredag kl 11.00. Bakgrunden är den frustruation som finns över att rättigheterna för personer med funktionsnedsättning inte tas på allvar. I panelen Maria Johansson, DHR, Emily Gunnarsson, Grunden, Jonas Franksson, STIL, Iki Magnusson, Utopia och Niklas Lundgren, SV.

Studieförbundet Vuxenskolans monter C04:02

Mer information på www.sv.se/nyheter

För ytterligare kontakter

Anders Öhberg, SV, 070 – 626 38 88, anders.ohberg@sv.se

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.