Hjälp funktionshindrade barn i Zimbabwe

Zimbabwe är ett land i förfall. Många människor far illa. Att vara ung och funktionshindrad i landet är närmast en katastrof. Headway, en organisation med säte i Örebro, har nu bildats för att stödja funktionshindrade och deras familjer i Zimbabwe.

-          Det finns många som vill bidra för att förbättra situationen för barnen. Det handlar om allt ifrån att ge barnen nödvändig vård och omsorg till utbildning och därmed möjlighet till försörjning. Vi startar här i Örebro men vår ambition är att bli rikstäckande och därmed bli en stark aktör och visa att vi kan göra skillnad, säger Seydou Bahngoura, nyvald ordförande.

-          Föräldrar till ett handikappat barn i Zimbabwe är ofta helt utlämnade åt sig själva, utan hjälp från samhället. Direktkontakter och direktstöd spelar stor roll och det är där som Headway vill spela en roll. Vårt arbete kommer att inriktas på såväl informationsinsatser som insamlingsverksamhet, berättar Seydou Bahngoura.

Bakgrunden till Headway, som betyder framsteg, finns i det samarbete som Studieförbundet Vuxenskolan i Sverige under tiotalet år haft med ZPDCA (Zimbabwe Parents of Dissabled Children Association). Arbetet har inriktats på utbildningen av ledare och medlemmar för att stimulera lokal utveckling och ge mammorna, för det är dom som bär ansvaret, möjlighet att skapa en försörjningsbas.

-          Nu är projekttiden över och vi kände att vi vill fortsätta att bidra till barnens framtid. Engagemanget finns och vi märker att våra insatser gör skillnad, säger Lennart Falegård, internationellt ansvarig på SV-förbundet och en av initiativtagarna till Headway.

Föreningen Headway är helt fristående men kommer i olika sammanhang att arbeta nära Studieförbundet Vuxenskolan och dess medlemsorganisationer. En avgift om hundra kronor kommer att tas ut per medlem och år. Avgiften för föreningar och företag är femhundra kronor per år.

I styrelsen ingår förutom ordföranden Seydou Bahngoura, Örebro, också Heidi Fahlgren, Vara, Ingrid Gustafsson, Örebro, Ingrid Svanteson, Stockholm och Inga-Britt Karlbom, Ale. Suppleanter är Jonathan Cohen, Örebro, Bin Kiese Nzau, Örebro och Eva Ekengren, Stockholm.

Föreningen kan kontaktas via dess ordförande Seydou Bahngoura e-mail: :  headwayafrica@gmail.com

För ytterligare kontakt:

Seydou Bahngoura, ordf i Headway, headwayafrica@gmail.com , 0704 767780

Lennart Falegård, verksamhetsutvecklare SV förbundet, lennart.falegard@sv.se; 0708 – 55 30 89

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.