KG Hammar Sokratespristagare 2013

K G Hammar, tidigare ärkebiskop, tilldelas Sokratespriset 2013. Utdelningen sker idag vid Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma på Aros Kongresscenter i Västerås.

Sokratespriset delas ut: ”Till en person – i eller utom Sverige – som utfört en grundläggande, bestående insats för folkupplysningens område i människovärdets tjänst och som utfört sin gärning utifrån ideell grund.”

I sin motivering skriver juryn bl a:

-          Med okuvlig kraft står KG Hammar upp för det unika människovärdet – lika för alla människor, oavsett etnisk, religiös eller social tillhörighet, oavsett genus, oavsett sexuell läggning, oavsett ålder. I traditionstyngda roller som präst, forskare och ärkebiskop har KG Hammar aldrig tvekat att själv vara okonventionell – att vända på perspektiv, att vara öppen för alternativa synsätt, att våga föra dialog om att livets stora frågor inte har givna svar.

-          För KG Hammar är kärleken till nästan – medmänsklig respekt och tolerans – viktigare än alla utanverk. I hans egen gärning förenas lågmäld lyhördhet med lidelsefullt försvar för människors likavärde. I nu aktuellt utvecklingsarbete för att stärka civilsamhället och varje människas rätt att växa, är han en betydelsefull inspiratör.

-          Oförtröttligt medverkar KG Hammar med föreläsningar och skrifter, i dialog och debatt, i Sverige och internationellt. KG Hammars vidsynta kunskap och förmåga att föra dialog gör honom till en av vår tids största folkbildare.

I sitt tack till SV påminde K G Hammar om Sokrates grundtankar-

-          Han sa; Du kan; Du är viktig; Du har något att bidra med. Med det perspektivet blir du inte skrämd utan trygg i mötet med det okända, det olika.

-          Cirkeln är ett fantastiskt verktyg. I cirkeln är alla är lika mycket värda. Där är man beredd att lyssna på varandra. Du kommer alltid vara annorlunda när du kliver ur cirkeln än när du gick in. När jag möter folkbildare så möter jag fantastiska människor som inte vill något annat än att ta in, utmana och växa.

Prissumman är på 50 000 kronor.

Bilden på K G Hammar är fri för publicering.

-          K G Hammar, tidigare bl a ärkebiskop, tilldelades Sokratespriset vid Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma i Västerås. Foto: Mats Nilsson

För ytterligare kontakt

-          K G Hammar, pristagare, 0708 – 16 96 53