Kjell Stjernholm, Moomsteatern, årets folkbildare

- I drygt 20 år har Kjell Stjernholm genom sitt envisa och uthålliga arbete utvecklat Moomsteatern till en professionell teater med egen scen där fem skådespelare med intellektuella funktionsnedsättningar har sin fasta anställning. Kjelles engagemang och förmåga att se alla människors möjligheter och särskilda uttryck gör honom till en självklar person för att få Studieförbundet Vuxenskolans folkbildarstipendium 2009.

Så skriver juryn i sin motivering att tilldela årets folkbildarstipendium på 25 000 kronor till Kjell Stjernholm, konstnärlig chef på Moomsteatern i Malmö. - Att få priset är fantastiskt kul. Det belyser ytterligare en sida av Moomsteatern - folkbildningsperspektivet. SV är en av Moomsteaterns starkaste samarbetspartners och bygger på stor ödmjukhet och en vilja att i varje läge hjälpa en grupp människors idéer att vinna mark. Detta samarbete är till förmån för människor både med och utan utvecklingsstörning runt om i hela Sverige, säger Kjell Stjernholm, och fortsätter: - Resan från en studiecirkel, där tretton deltagare tog sina första steg på scen, till en professionell integrerad teater med löneanställda skådespelare med utvecklingsstörning där vi nu också lyckats få en kulturpolitisk förankring uppe på nationell nivå, har varit fantastisk. Moomsteatern har spelat ett 30 tal pjäser. Det har varit små uppsättningar med ett par skådespelare till Speciells evangelium med ett 45 artister. Ensemblen har rest till Australien för ett gästspel, turnerat i Sverige och varit med i TV. Man har genomfört seminarier, debatter och föreläsningar, inspirerat till studiecirklar och givit både kulturarbetare och personer med funktionsnedsättning inspiration och lust till liknande arbete. Folkbildarstipendiet delas ut på söndag (4:e oktober) kl 13.00 på Burgårdens konferenscenter i Göteborg under Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma. Media är välkommen att delta. Kjell Stjernholm finns tillgänglig för kommentarer i anslutning till stipendieutdelningen. Mer information om Moomsteatern finns på www.moomsteatern.com