Klar prosa av Malin Nord hyllas

Malin Nord får Studieförbundet Vuxenskolans författarpris för sin bok Barmark. Prissumman är 50 000 kronor. Priset delas ut i Stockholm 20/10.

- Jag är både glad och överraskad. Det är hedrande att få Studieförbundet Vuxenskolans författarpris, inte minst eftersom utmärkelsen intresserar sig för hur glesbygden skildras. Det var en fråga som jag tänkte mycket på när jag skrev Barmark, säger Malin Nord, författare.

I Barmark finns en historia om en kvinnas flykt till Sverige undan Nazitysklands ockupation av Norge under andra världskriget.

- Jag är särskilt glad över att den historien uppmärksammas eftersom frågan om hur vi kan hjälpa människor som befinner sig på flykt idag är en av vår tids mest akuta, säger Malin Nord.

Studieförbundet Vuxenskolan hyllar Malin Nord för hennes klara prosa. Juryn skriver bland annat ”På klar prosa väver Malin Nord skickligt en kvinnas flyktingberättelse som sträcker sig över fyra generationer”.

Malin Nord är född 1973 i Östersund och bosatt i Stockholm. Barmark, Albert Bonniers förlag, utspelar sig i Jämtland och är Malin Nords andra bok. Den första hette Stilla havet och kom 2012. Läs mer, klicka här

Juryns motivering: På klar prosa väver Malin Nord skickligt en kvinnas flyktingberättelse som sträcker sig över fyra generationer. Med modet, drömmen, sorgen, saknaden, längtan, ångesten, skammen och glädjen som varp och inslag blir det en gobeläng att betrakta och reflektera över. Därtill är Barmark vackert paketerad.

Bild på Malin Nord kan hämtas här. Fotograf: Moa Karlberg

Prisutdelning: Malin Nord får utmärkelsen på en författarfrukost i Stockholm 20/10. Tid och plats: Fredag 20/10 kl 8.30 Adress: Byfiket, Franzéngatan 1A. Samtal kl 8.30. Frukost från kl 8.00. Sänds även på SV:s facebook.

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolans författarpris

SVs författarpris tilldelas en person som i sitt författarskap speglar nutidens landsbygd, med inriktning på författare i början av sin karriär. Prissumman är 50 000 kronor.

Utmärkelsen delades ut första gången 1954. Tidigare pristagare är bland andra Catrin Ormestad, Torgny Lindgren och Carin Hjulström.

Årets pristagare heter Malin Nord. Priset delas ut på en författarfrukost i Stockholm med Studieförbundet Vuxenskolan fredagen 20/10, livesänds på SV:s facebooksida.

#Författarpris  #studieförbundetvuxenskolan #litteratur

I juryn för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris:

Nils Ingmar Thorell, ansvarig för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris.

John Hillstierna, chefredaktör tidningen Impuls och kommunikationschef, Studieförbundet Vuxenskolan.

Gunilla Lindahl, chefredaktör, tidningen Senioren.

Olav Magnusson, bokhandlare och styrelseledamot, SV Halland.

Marianne Eckerbom, fritidspolitiker, regionfullmäktige (C)

Stefan Löfgren, kulturkonsulent, Bygdegårdarnas Riksförbund.

Anna Blomberg, mediestrateg och agronom, LRF Mjölk.

Kontakt: Malin Nord, författare, telefon 070-696 31 27

Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-8553083 eller matilda.asp@sv.se

Citat

Jag är särskilt glad över att den historien uppmärksammas eftersom frågan om hur vi kan hjälpa människor som befinner sig på flykt idag är en av vår tids mest akuta.
Malin Nord om boken Barmark