Klassresan – på gång

För några år sedan gav Studieförbundet Vuxenskolan (SV) och Bertil Ohlininstitutet gemensamt ut boken Bildningsresan. Nu presenteras uppföljaren, Klassresan.

-  Arbetet med Bildningsresan gav blodad tand. Den ställde frågan om bildning kontra utbildning på sin spets. Nu ställer vi frågan om det är möjligt att påverka sin livssituation genom utbildning och hårt arbete, säger Anders Öhberg, strategisk rådgivare, SV.

Klassresan ska läsas som en liberal stridsskrift för social rörlighet och dynamik, skriver Tobias Krantz, redaktör och tidigare minister i sitt förord, och fortsätter:

-  Alla människor ska ha möjlighet att utifrån sin egen vilja, kraft och förmåga förverkliga sina livsmål. Både formella och informella regler och normer som hindrar rörlighet ska rivas.

-  Samarbetet mellan SV och Bertil Ohlininstitutet kring Bildningsresan visade på ett stort behov i landet av samtal och dialog om vad bildningsbegreppet betyder för mig som individ. Nu tar vi Klassresan på samma resa över landet och bjuder in till samtal i den lokala miljön, säger Anders Öhberg.

Den 17:e april presenteras Klassresan vid ett morgonmöte i Stockholm. Medverkar gör bland andra Anders Öhberg, Studieförbundet Vuxenskolan, Jesper Roine, docent i nationalekonomi vid SITE på Handelshögskolan i Stockholm, Carolin Dahlman, ledarskribent på Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet, Janerik Larsson, författare till ett 20-tal böcker och rådgivare till Stiftelsen Fritt Näringsliv och Prime PR samt Karin Olsson, kulturchef på Expressen.

Tid och plats: Ohlininstitutet, Bellmansgatan 10, Stockholm (T-bana: Slussen/Mariatorget) Frukost från kl 8.30, seminariet pågår från 09.00-11.00

Anmälan: Sker i webbformulär. Önskas anmälan via e-post eller recensionsexemplar sker detta via kansliet@ohlininstitutet.se.

Kontaktperson, Studieförbundet Vuxenskolan: Anders Öhberg, anders.ohberg@sv.se eller 070 – 626 38 88

Citat

Anders Öhberg