Klimatkonferensen får inte misslyckas

- Initiativet från näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren att samla folkrörelsesverige till en stark folkbildningsinsats inför klimatkonferensen i Köpenhamn i december är helt nödvändigt och Studieförbundet Vuxenskolan ställer upp, säger Monica Stolpe Nordin efter dagens möte hos Svenska FN Förbundet som tagit på sig samordningsansvaret för kampanjen.

- Vi märker hur människors intresse och engagemang växer samtidigt som oron för att Köpenhamnskonferensen skall bli ett misslyckande stiger. Detta varnade ju också Fredrik Reinfeldt för i sitt tal i FN i veckan. Vi i studieförbunden måste öka ansträngningarna att svara upp mot det behov av ökad kunskap som finns i breda kretsar. Det handlar om att erbjuda mötesplatser och kunskapstillfällen över hela landet och där är studieförbunden med sin lokala förankring unika, hävdar Monica Stolpe Nordin. - Världens politiker, oavsett land och parti, måste känna ett tryck på sig att inte lämna Köpenhamn utan att enats om ett globalt klimatavtal där det slås fast att medeltemperaturen i världen får öka med högst två grader och där de fattigaste ländernas rätt till utveckling säkerställs. Köpenhamnskonferensen måste bli en framgång. Vi har möjligheten men tiden rinner snabbt, avslutar Monica Stolpe Nordin. Monica Stolpe Nordin är andre vice förbundsordförande i Studieförbundet Vuxenskolan. SV är Sveriges näst största studieförbund och samlar årligen drygt 450 000 personer i studiecirklar över hela landet.