Kommuner sviker folkbildningen

-          Landets kommuner och dess medborgare har inte råd att förlora civilsamhällets insatser. Därför måste kommunerna sluta prioritera bort stöd till föreningsliv och studieförbund, skriver 500 folkbildare vid Studieförbundet Vuxenskolan förbundsstämma i Norrköping.

Folkbildningens framtida uppdrag stod i fokus när Studieförbundet Vuxenskolan samlades till förbundsstämma i Norrköping i helgen.

-          Ett aktivt medborgarskap är nödvändigt för en levande demokrati. Det ideella arbete som dagligen utförs skapar betydande vinster för samhället. Utan folkbildningens och civilsamhällets insatser skulle vitala delar av samhällsarbetet avstanna. Att ersätta detta arbete med offentliga insatser skulle innebära orimliga kostnader för skattebetalarna.

-          Studieförbundet Vuxenskolan konstaterar att många kommuner sviker sitt ansvar. De senaste tio åren har anslagen till studieförbunden sjunkit med en tredjedel eller 170 mkr. I början av 1990-talet anslog kommunerna i genomsnitt drygt 70 kronor/invånare till de lokala studieförbunden. Idag är den siffran halverad.

Vid sin stämma slog SV fast devisen ”Lite snack och mycket verkstad”. En boll som man också spelade över till kommunpolitikerna i anledning av de överenskommelser som träffats mellan civilsamhället, Sveriges kommuner och landsting samt regeringen.

-          Det handlar om att orden skall översättas i handlingar som stärker medborgarna och det demokratiska samhällsbygget. Studieförbunden och civilsamhället verkar dagligen och stundligen efter den devisen i hela landet. Vi gör det utifrån vår värdegrund och en övertygelse om att det vi gör – gör skillnad för människor.

Vid stämman omvaldes Berit Danielsson, Uppsala, som förbundsordförande. Också de båda vice ordförande Nils-Ingmar Thorell, Ronneby, och Ulrika Carlsson, Skövde, omvaldes.

Stämman innebar också att andra steget i den stora organisationsförändringen genomförs.

-          Vi skall finnas och verka i hela landet och sprida folkbildningen inte minst till socialt utsatta områden och nya grupper. Vi skapar nu en organisation för att möta framtidens utmaningar, säger Berit Danielsson i en kommentar.

För vidare information kontakta

Berit Danielsson, förbundsordförande i SV, 076 - 8945720