Lättläst om EP-valet – grundläggande demokratikrav

- Att öka valdeltagandet i det stundande EP-valet den sjunde juni är ett mål som omfattas av alla partier. Men oftast glöms gruppen som behöver en lättläst information bort. Många medborgare ställs utanför rätten att utöva sin demokratiska rättighet att rösta. Det accepterar inte vi i Studieförbundet Vuxenskolan och har därför tagit fram en studiecirkel på lättläst svenska. Den ger på ett handfast sätt möjlighet för den som vill att sätta sig in i vad valet betyder just för mig. Det berättade Anders Gradin, förbundschef på Vuxenskolan, när han talade på SV:s regionstämma i Västerås på lördagen.

- För mig är det självklart att alla människor har samma rätt till vägledning i hur man får tag i information om var partierna står i viktiga frågor. Därför uppmanar vi i materialet också studiecirkeldeltagarna att besöka partimötena och begära svar som är lätta att förstå, sa Anders Gradin.

- De partier som inte klarar av att ge svar som är begripliga för alla medborgare sviker sin demokratiska uppgift och jag utgår ifrån att inget parti vill stå som förlorare i det arbetet. Men nu är det upp till partierna att visa att man ställer upp för alla medborgare. Materialet finns, nu handlar det om den politiska viljan, avslutade Anders Gradin.