Mediernas ansvar för främlingsfientligheten

Säga sanning eller ge insikt? Finns det en ökande främlingsfientlighet/rasism i vårt samhälle och vilket ansvar har medierna för detta? Vi inbjuder till ett samtal om medierna har ett bildningsansvar i debatten om främlingsfientligheten. I så fall vilket ansvar? Hur mycket plats ska ges åt främlingsfientliga inlägg? Hur ska granskningen läggas upp?

Torsdagen den 12:e november kl 15.00 genomförs ett samtal på detta tema. Inbjudare är Studieförbundet Vuxenskolan och samtalet genomförs i tankesmedjan FORES lokaler på Bellmansgatan 10, Stockholm. Programmet ser ut enligt följande 15.00-16.15 Samtal på temat om och i så fall vilket ansvar medierna har för främlingsfientligheten (program och medverkande framgår av bilagd inbjudan). Panelen finns bl a Jan Helin (chefred Aftonbladet), Daniel Pohl (chefred EXPO), Erik Sandberg,journalist och producent för TV4:s dokumentärserie "Vår mörka historia" där SV är en av finansiärerna. Samtalet leds av Olof Kleberg, välkänd publicist 16.30 Utdelning av SVs Journalistpris. Juryn har vaskat fram tre kandidater bland nomineringarna som slåss om priset på 25 000 kr som går till till ”Den journalist eller redaktion som i Sverige gjort betydelsefulla folkbildningsinsatser genom tidning, radio, TV, webb och nya medier". Därefter mingel med mat och dryck 18.00 Beräknad avslutning Du inbjuds härmed att närvara. Någon formell förhandsanmälan krävs inte men om du skickar ett mejl och berättar att du kommer så underlättar det planeringen av mat och dryck. Välkomna Anders Öhberg Presschef Studieförbundet Vuxenskolan anders.ohberg@sv.se 070 - 626 38 88