Mifforadio årets folkbildare

Mifforadio från Malmö får årets folkbildarpris av Studieförbundet Vuxenskolan. Priset delas ut nu på lördag den 15:e juni, på Aros Kongresscenter i Västerås.

Mifforadio ingår i Utbildningsradion (UR) som på sin hemsida beskriver programmet som

-          Mifforadio är en morgonshow där människor med utvecklingsstörning har makten över mikrofonen

I motiveringen skriver SV bl a

-          Den unika kopplingen där programledare med egen intellektuell funktionsnedsättning möter allmänheten i frågor som inte på något sätt handlar om handikapp skapar ett rum där mångfald blir det naturliga och det djupt mänskliga något vi delar oavsett var vi kommer ifrån. ”Kärlek”, ”beroende” och ”förlåtelse” får en mening och innebörd.

-          Mifforadio är folkbildning när den är som bäst.

Det är ca 340 000 svenskar som vaknar varje söndagmorgon och lyssnar Mifforadio. De fyra programledarna Sophia Bergman, Nancy Delic, Balint Marton och Claes-Eric Sivré möter röster från varje vrå av Sverige i nära samtal om livets existentiella frågor.

Redaktionen kommer att vara närvarande och ta emot priset i samband med stämmobanketten på lördag kvällen.

Media är välkomna att delta och ta kontakt med pristagarna.

I motiveringen skriver SV bl a

-          Mifforadio är folkbildning när den är som bäst.

Media är välkomna att delta och ta kontakt med pristagarna.

För mer kontakt

-          Anders Öhberg, pressansvarig, anders.ohberg@sv.se, 070 – 626 3888

-          Matz Lundin, producent UR, matz.lundin@ur.se, 073-380 57 74

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.