Miljöministern talar på SVs förbundsstämma

Studieförbundet Vuxenskolans förbundsstämma är Sveriges största folkbildarmöte. Drygt 500 folkbildare möts under tre dagar i Norrköping. Nya miljöministern Lena Ek är en av talarna

Tid:                     Stämman inleds 7:e oktober kl 13.30 och beräknas avslutas söndag 9:e oktober kl 15.00

Plats:                  Louis de Geer Konsert & Kongress, Norrköping

-          Den fria och självständiga folkbildningen stärker oss som människor och utvecklar oss som demokratiska individer. Den tragiska händelsen i Norge, den arabiska våren, efterdyningarna till valet för ett år sedan och de stora utmaningar som vårt samhälle står inför alltifrån klimathotet till den demografiska utmaningen visar på att folkbildningen aldrig behövts så mycket som nu. Detta står i fokus när vi 500 folkbildare samlas i Norrköping 7 – 9 oktober, säger Berit Danielsson, förbundsordförande i Studieförbundet Vuxenskolan.

Några axplock ur programmet:

- fredag kl 15.00; Påverkanstorg om folkbildningens framtida uppdrag som följs upp med panelsamtal och beslut

- fredag kl 19.00; Utdelning av SVs folkbildarpris på 25 000 kronor till Alexander Bengtsson, utbildningschef på Expo

- lördag kl 10.30; Utdelning av Sokratespriset på 50 000 kronor till författaren Kerstin Ekman (se också särskild inbjudan)

- lördag kl 11.00; Panelsamtal om folkbildningen på 2000-talet med bl a författaren Kerstin Ekman, Peter Örn tidigare bla chef för Riksteatern och Lina Brustad ansvarig för dans- och musikverksamheten. Samtalet leds av Sven-Olov Edvinsson

- lördag kl 13.00 miljöminister Lena Ek talar vid stämman

- lördag kl 14.30; Utdelning av SVs författarpris till Tomas Bannerhed för hans debutroman Korparna

- söndag fm; Beslut om folkbildningsplattform för 2000-talet

Stämman är öppen för media. I anslutning till huvudpunkterna under stämman ges möjlighet för media att få enskilda intervjuer med

Välkommen att ta kontakt med ombud från län och lokala avdelningar. Kontaktinformation kan lämnas av SV regionen. Program, praktisk information, m m hittar du på www.sv.se/forbundsstamman

Anders Öhberg, presschef, 070 – 626 38 88, anders.ohberg@sv.se

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.