Mustafa Panshiri är årets folkbildare

Mustafa Panshiri får pris som årets folkbildare. Priset delas ut av Studieförbundet Vuxenskolan och prissumman är 25 000 kronor. Mustafa Panshiri får utmärkelsen för sitt arbete med att träffa nyanlända ungdomar och föreläsa om demokrati.

- Jag är väldigt glad och hedrad över denna fina utmärkelse. Att bli utnämnd till Årets folkbildare känns viktigt, säger Mustafa Panshiri.

Mustafa Panshiri är polis och kom till Sverige från Afghanistan som 11-åring. Han är tjänstledig från sitt arbete som polis för att på heltid träffa och folkbilda nyanlända och ensamkommande ungdomar. Han har träffat fler än 1000 ungdomar och pratat med dem om vad det innebär att leva i ett demokratiskt land som Sverige. Målet är att besöka ungdomar i alla svenska kommuner. Mustafa Panshiri gör också föreläsningar för gode män, personal på boenden, lärare, socialsekreterare med flera.

På lördag förmiddag 17/6  kommer Mustafa Panshiri till Studieförbundet Vuxenskolans stämma i Linköping för att ta emot priset. Plats: Linköping Konsert och Kongress. Konsistoriegatan 7.

Studieförbundet Vuxenskolans folkbildningspris tilldelas en person som, utanför de etablerade folkbildningsorganisationerna, i vid mening gjort stora folkbildande insatser och som gör det inom de områden där Studieförbundet Vuxenskolan är verksamt. Tidigare års pristagare har bland andra varit Ida Östensson, Mifforadio och Alexander Bengtsson, Expo.

Hela motiveringen:  Studieförbundet Vuxenskolans folkbildningspris 2017 ”Årets folkbildare” går till Mustafa Panshiri, högaktuell i samhällsdebatten inom integrationsområdet. Priset tilldelas Mustafa för hans ihärdiga och brinnande engagemang för att folkbilda nyanlända och ensamkommande ungdomar om demokrati och hur det är att leva i Sverige. Mustafa Panshiri är polisen som tog tjänstledigt för att på heltid ägna sig åt att samtala om vad det innebär att leva i ett sekulärt och demokratiskt samhälle som Sverige. Han har besökt fler än hundra kommuner runt om i Sverige och träffat över tusen ensamkommande barn och ungdomar, hans mål är att besöka alla kommuner. Mustafa Panshiri skyggar inte för svåra frågor och han lyfter de integrationsutmaningar som Sverige står inför. I samma andetag tar han själv tag i saken och genom folkbildning om demokrati bidrar han till att möjliggöra ett inkluderande och öppet Sverige.

Pressbild på Mustafa Panshiri finns att ladda ned.

#svstämma #platsförnytänkande #studieförbundetvuxenskolan

Kontakt:

Mustafa Panshiri, telefon 073-539 76 91 eller mustafa.panshiri@gmail.com

Matilda Asp, kommunikatör, Studieförbundet Vuxenskolan, telefon 070-855 30 83 eller matilda.asp@sv.se