Ny satsning på fördjupande samtal

En klar majoritet (62 procent) av svenskarna anser att de ofta träffar människor med andra politiska åsikter. Samtidigt har lika många någon gång valt att inte dela sina politiska åsikter av rädsla för andras reaktioner. För unga, under 35 år, är andelen 70%.  Det visar en ny undersökning som Studieförbundet Vuxenskolan beställt från Kantar Sifo.

Nu lanserar Studieförbundet Vuxenskolan en fördjupande satsning på att skapa samtal mellan människor. Studieförbundet Vuxenskolan har producerat ett antal filmer med psykoterapeuten Poul Perris. Filmerna kan fungera som verktyg för människor som vill samtala med fler.

- Vi i Studieförbundet Vuxenskolan vill bidra till att fler människor pratar med varandra, trots olikheter och olika värderingar. Därför  fortsätter och fördjupar vi vårt demokratiarbete i syfte att skapa bättre förutsättningar för samtal med respekt, säger Nina Larsson, förbundschef.

På  sv.se/demokrati samlar Studieförbundet Vuxenskolan filmer, goda råd och tips som stärker samtalen och demokratin.  Handledningar och pedagogiska verktyg ger möjligheter för människor att prata med varandra.

- Att möta någon som tycker saker som vi ogillar är inte alltid lätt. Oavsett om det är - grannen, ens egna mormor eller en arbetskamrat. Men väljer vi att inte prata med varandra ökar risken för utanförskap och misstro, avslutar Nina Larsson.

Fakta om undersökningen

• En tredjedel av svenskarna anser inte att vi har ett öppet samhällsklimat när det gäller olika politiska åsikter. Andelen är långt högre bland yngre (under 35 år) där 45 procent av de tillfrågade inte anser att samhällsklimatet är öppet.
  • En klar majoritet (62 procent) anser att de ofta träffar människor med andra politiska åsikter. Samtidigt har lika många någon gång valt att inte dela sina politiska åsikter av rädsla för andras reaktioner. För unga, under 35 år, är andelen 70%. Vanligast är att människor inte vågat dela åsikterna på arbetet eller i sociala medier.
  • En tredjedel (31%) anser att människor i allmänhet visar respekt för politiska åsikter som skiljer sig från deras egna.

Studieförbundet Vuxenskolan beställde undersökningen av Kantar Sifo. Den genomfördes 13-16 augusti 2018 via webb i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade panel. Totalt 1026 respondenter.

Klicka här för mer information om undersökningen.

#samtalamedrespkt #vimåsteprata

Kontaktpersoner:

Natalia Rylander, pressekreterare till förbundschef Nina Larsson, telefon 072-5410291 och natalia.rylander@sv.se.

Matilda Asp, kommunikatör, telefon 070-8553083 och matilda.asp@sv.se.