Nya idéer hos Studieförbundet Vuxenskolan

Studieförbundet Vuxenskolan sätter nu i gång ett arbete med att ta fram ett nytt idéprogram. Arbetet är ett led i SVs förnyelsearbete och förhoppningen är att fler ska upptäcka folkbildningens möjligheter. Öppna möten och dialog blir viktiga pusselbitar i arbetet. Stefan Tornberg, Nordmaling, är ordförande i gruppen som ska ta fram idéprogrammet.

-  Vi vill ta reda på hur ett modernt folkbildningsuppdrag kan se ut. Det här är en tid med snabba samhällsförändringar, nu behövs ett nytt idéprogram. Engagemang, delaktighet och öppenhet är viktigt. Därför kommer vi att ordna öppna möten på många platser i landet och söka kontakt med människor som inte hittat till oss än, säger Stefan Tornberg.

Förnyelse är viktigt för Studieförbundet Vuxenskolan, för några år sedan startade ett förnyelsearbete som tar sikte på att nå fler.

Det nya idéprogrammet ska presenteras på SVs förbundsstämma 2017 då SV också firar 50 år.

- Vi i SV är proffs på att arrangera mötesplatser och aktiviteter. Nu ska vi nyttja detta till att diskutera vilka idéer som ska bära SV in i framtiden. Det nya idéprogrammet ska gå hand i hand med det förnyelsearbete som redan pågår. Engagemanget från  förtroendevalda, cirkelledare och anställda är avgörande. Jag hoppas på livliga idédiskussioner, säger Stefan Tornberg också.

Stefan Tornberg är ordförande i SV:s idéprogramsgrupp. Han är också distriktsombudsman för Centerpartiet i Västerbotten och ingår i SV Norrbottens utvecklingsråd.

Fakta om SVs idéprogram

SVs nya idéprogram ska fastställas vid SVs förbundsstämma 2017.

Arbetet leds av Stefan Tornberg. I gruppen som arbetar med det nya idéprogrammet finns också  Barbro Westerholm, Stockholm, Berivan Mohammed, Sundsvall, Erika Olsson, Tystberga, Niklas Lundgren, Örebro, Sara Kappelmark, Stockholm och Staffan Nilsson, Bjuråker

2017 är det 50 år sedan SV bildades genom en sammanslagning av Svenska Landsbygdens Studieförbundet och Liberala Studieförbundet.

SVs nuvarande idéprogram fastställdes 2010. ”Mycket har hänt sedan dess, därför behöver vi ett nytt idéprogram” säger Stefan Tornberg.

Bild på Stefan Tornberg finns att ladda ned. Fotograf: Isak Tornberg.

Fakta om Studieförbundet Vuxenskolan

Förbundsordförande: Ulrika Carlsson

Förbundschef: Anders Öhberg, tf. Nina Larsson fr o m maj 2016.

Studiecirklar: cirka 50 000

Deltagare i studiecirklar: ca 150 000 unika deltagare