Nyhet: Studieförbundet Vuxenskolans idéprogram nu på lättläst svenska

Report this content

Studieförbundet Vuxenskolan ska förändra sitt idéprogram. Nu finns förslag till idéprogram i lättläst text på Studieförbundet Vuxenskolans webb.  

-  Tillgänglighet är viktigt för oss på Studieförbundet Vuxenskolan. Vårt förslag till nytt idéprogram finns på lättläst svenska, säger Nina Larsson, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan.

I förslaget till nytt idéprogram står det bland annat: Även den som brukar möta hinder ska känna sig välkommen hos oss. Alla är välkomna till Studieförbundet Vuxenskolan. Det står också: När människor bildas blir samhället bättre. Det är viktigt att alla som vill kan få lära sig nya saker även när de är vuxna.

De som har åsikter om förslaget kan lämna det genom webben www.sv.se/ide.

-  Jag tycker att det är bra att vi på Studieförbundet Vuxenskolan erbjuder lättlästa texter. Vi vill vara ett bra exempel. Vi tycker att alla texter om samhället skall finnas på lättläst, säger Nina Larsson.

Bakgrund:

I sommar har Studieförbundet Vuxenskolan stämma. Då ska ett nya idéprogrammet antas. Ett förslag till nytt program är nu ute på remiss.

Studieförbundet Vuxenskolans nuvarande idéprogram antogs 2010.

Arbetet med att formulera ett nytt idéprogram är ett led i Studieförbundet Vuxenskolans förnyelsearbete. Förhoppningen är att fler ska upptäcka folkbildningens möjligheter. Läs mer om bakgrunden, klicka här 


Kontaktperson: Matilda Asp, kommunikatör, telefon 070-855 30 83 eller matilda.asp@sv.se

Taggar:

Media

Media