Salas irrfärder måste stoppas

Imorgon tisdag finns ett förslag på Kulturnämndens bord i Sala att ”alla bidrag till studieförbunden tas bort”. Bakom förslaget står kulturnämndens ordförande.

-          Det vore förödande för medborgarna i Sala. De åtta studieförbund som dagligen och stundligen engagerar och ger medborgarna i Sala kraft att växa och bilda sig är en avgörande kraft i det lokala utvecklingsarbetet, säger Anders Gradin, förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan och vice ordförande i Folkbildningsförbundet.

-          Kulturnämndens ordförande missar också helt och hållet den roll som studieförbunden spelar för det lokala kulturarbetet. Studieförbunden är arrangörer och garanten för att många kulturarbetare får jobb. Genomförs den vansinniga tanken urholkas det lokala kulturarbetet. Salaborna blir förlorare och någon vinnare är svår att se.

-          Jag utgår ifrån att Kulturnämnden och politikerna i Sala tar sitt ansvar och förpassar förslaget dit där det hör hemma. I papperskorgen, säger Anders Gradin.

Totalt genomför de åtta studieförbunden i Sala årligen kulturarrangemang som samlar 13 000 besökare.

För ytterligare kontakt

Anders Gradin, förbundschef på SV, 070 – 855 30 70

Anders Öhberg, presschef SV, 070 – 626 38 88

Anders Öhberg, presschef Studieförbundet Vuxenskolan, anders.ohberg@sv.se; 070 - 626 3888

Vi leder och utvecklar Sveriges främsta studieförbund. Studieförbundet Vuxenskolan hävdar alla människors lika värde och rättigheter. Vår bildningssyn bygger på människans förmåga att själv forma sitt liv tillsammans med andra människor och med hänsyn till miljön. SVs vision är en värld som präglas av hållbar utveckling. Genom att öka alla människors inflytande och delaktighet, stärker vi demokratin. SV är mångfaldens studieförbund som ger varje människa möjligheter att växa. SV är den mest pådrivande och engagerade lokala kraften för utveckling av föreningsliv, kultur och samhälle.